Internetvrienden zijn handelswaar

Ontvrienden is gekozen tot woord van het jaar. Ontvrienden is het dumpen van internetvrienden op vriendensites als Hyves en Facebook....

In de VS werden niet minder dan 234 duizend vrienden gedumpt voor een hamburger, door 82 duizend Facebook-leden. Binnen een week!

Natuurlijk was het allereerst een pr-stunt voor Burger King, dat zijn actie op het internationale reclamefestival in Cannes in juni bekroond zag met een reclame-Oscar, een Gouden Leeuw. Maar veelzeggend is dat Burger King zijn Whopper Sacrifice-applicatie op Facebook moest stoppen op last van Facebook zelf.

De vriendenwebsite, die een beursgang voorbereidt, zag met lede ogen dat vrienden (233.906 om precies te zijn) niet meer waard blijken dan één tiende hamburger. Dat is pak ’m beet 30 eurocent.

Maar krap een jaar later is de prijs van een Facebook-vriend al gekelderd tot 8 eurocent. Tenminste, als je er tienduizend tegelijk koopt bij het Australische marketingbedrijf uSocial, dat internetvrienden in groothandelshoeveelheden verkoopt aan adverteerders en reclamebureaus.

uSocial, dat Facebook als ‘één gigantisch reclameplatform’ aanprijst, levert voor 1.167 dollar (802 euro) 10 duizend Facebook-vrienden. Ze beginnen per duizend, voor 197 dollar (135 euro). Dan doet één vriend 13 cent. Volgelingen op Twitter kosten nog minder: bij duizend Twitter-followers (voor 87 dollar ofwel 60 euro) 6 cent per stuk. Bij een massabestelling van 100 duizend Twitter-vrienden à raison van 3.479 dollar (2.389 euro) doet een Twitteraar nog slechts 2,5 cent. Een koopje, als je vriendenverkoper uSocial gelooft.

Als vriend of volger ben je in feite koopwaar en reclamemedium tegelijk. Maar dat wisten we al van Hyves, het Nederlandse Facebook, waar de 9 miljoen leden door steeds meer bedrijven worden beschouwd als schietschijf voor commerciële boodschappen. Zo voerde telefoonaanbieder T-Mobile een drie maanden durende campagne op Hyves.

Ook Dirk van den Broek ziet Hyves als één grote vijver voor nieuwe personeelsleden. Dochterbedrijven Dirk, Bas en Digros zijn op Hyves vertegenwoordigd met 127 groepen. Detailresult, het fusiebedrijf van Dirk van den Broek en Dekamarkt, wierf voor zijn distributiecentrum in Sassenheim 70 nieuwe collega’s via Hyves.

‘Steeds meer bedrijven hebben een pagina op Hyves’, verklaarde Hyves-oprichter Raymond Spanjar in Het Financieele Dagblad. ‘Ook is er vanuit het bedrijfsleven een behoefte om Hyves in te zetten voor personeelwerving. Daar spelen we op in.’

Ook Hyves zélf ziet Hyves-vrienden blijkbaar niet als vrienden maar als potentiële werknemers, kopers en koopwaar, kortom, als business. Vriendenwebsites verworden tot één groot Marktplaats of Monsterboard. Als vriend voel je je dan snel goedkoop. En of je nu voor 8 of 30 cent wordt verhandeld, het is bitter weinig.

Erwin Wijman

Meer over