NieuwsInstagram

Instagram komt met functie die vrijwel identiek is aan Tiktok

Het Amerikaanse Instagram gaat de concurrentie aan met het Chinese TikTok. Gebruikers kunnen via de nieuwe optie Reels korte video’s van zichzelf uploaden met muziek. De nieuwe dienst is vrijwel identiek aan die van TikTok, de Chinese app die zich in korte tijd heeft ontpopt tot geduchte concurrent.

Een medewerker van Smile Safari, een Instagram-museum in Brussel. Beeld EPA

Vanaf woensdag kunnen Instagram-gebruikers een video van maximaal 15 seconden delen, met voorgeselecteerde of zelfgemaakte muziek. Hashtags dienen als selectiefilter en een algoritme biedt gebruikers een selectie aan die aansluit op eerdere bekeken filmpjes. TikTok biedt maximaal zestig seconden aan, maar daar lijken de verschillen wel op te houden.

Instagram (sinds 2010) heeft wereldwijd een miljard gebruikers, terwijl TikTok in drie jaar tijd 800.000.000 gebruikers verzamelde en dat gat wordt snel kleiner. Facebook, de eigenaar van Instagram, lanceerde eerder de video-app Lasso als antwoord op TikTok, maar dat was geen succes. Nu kiest Facebook voor een imitatie binnen de Instagram-app.

De populariteit van TikTok heeft volgens waarnemers enkele oorzaken. Ten eerste biedt de app meer plezier omdat uploaders scripts (na)volgen met rare dansjes en toneelstukjes. Daarnaast voelt TikTok authentieker aan: uploaders staan in hun slaapkamer (hoe rommeliger hoe beter) of in de keuken waar ook nog een broertje of een zusje rondscharrelt. Tot slot maakt de app het heel gemakkelijk een video te monteren, alle opties zijn voorgekookt. Instagram is serieuzer, draait meer om lifestyle en aspiratie, en vergt meer originaliteit en technische vaardigheid als je veel volgers wilt.

Grote tech-bedrijven kopen doorgaans opkomende concurrenten op, zoals Facebook deed met Instagram, of creëren snel een copycat en gebruiken dan hun omvang om de nieuwkomer uit de markt te drukken. Volgens The Wall Street Journal heeft Facebook honderdduizenden dollars geboden aan populaire TikTokkers, met het verzoek om over te stappen naar Instagram Reels. Of die dat gaan doen, moet komende dagen blijken. TikTok heeft 200 miljoen dollar uitgetrokken om sterren te houden. De populairste TikTokker is momenteel de 16-jarige Charli d’Amelio uit Connecticut die binnen een jaar 76 miljoen volgers verzamelde. Don’t worry, I don’t get the hype either schreef de vrolijke tiener op haar bio (‘Geen zorgen, ik begrijp de hype ook niet’ - een uitspraak die inmiddels te koop is op T-shirts).

De lancering van Instagram Reels komt op een moment dat TikTok onder vuur ligt in de VS. De Amerikaanse tak wordt waarschijnlijk gedwongen verkocht aan Microsoft, nu president Trump heeft gedreigd de app te verbieden. Volgens hem zijn Chinese bedrijven een gevaar voor de staatsveiligheid en privacy van burgers. Trump eist tevens dat Microsoft de Amerikaanse schatkist betaalt voor zijn bemiddeling. Tiktok ontkent data te delen met de Chinese overheid.

Eind mei stelde TikTok de Amerikaan Kevin Mayer (ex-Disney) aan als hoofd van de Amerikaanse divisie om de argwaan te verminderen. Die stelde meteen in zijn blog: ‘Eerlijke concurrentie maakt ons allemaal beter. Tegen iedereen die een concurrerend product wil lanceren, zeggen wij: kom maar op! Maar laten we onze energie richten op eerlijke en open concurrentie, in plaats van kwaadaardige aanvallen onder het mom van patriottisme met als doel een einde te maken aan onze aanwezigheid in de VS.’

HOE DE RELATIE TUSSEN DE VS EN CHINA ONTSPOORDE

Sinds Donald Trump president van de VS is, bereikt de relatie met China het ene historische dieptepunt na het andere. Of het nu gaat om handel, high-tech of covid-19, Washington ligt op ramkoers. Een overzicht van drie gespannen jaren.