Inktloze frikadel kan elk telefoonnummer bellen

Er komt iets minder bezoek, maar CeBIT blijft 's werelds grootste handelsbeurs voor de computer-en telecomsector. Mobiele telefonie roert zich er het hardst....

Regel 1 van CeBIT, 's werelds grootste handelsbeurs voor de computer-en telecommunicatieindustrie: de kleinste producten hebben de grootste kramen.

Regel 2: zelfs als hij alleen de grootste kramen aandoet, heeft de bezoeker aan twee dagen niet genoeg om alles te zien.

Zeven dagen lang is de Hannover Messe, het kolossale expositieterrein aan de rand van de Duitse stad, de navel van de ICT-wereld. Als de beurs woensdagavond de laatste bezoeker de deur uitwerkt, zijn langs 6400 bedrijven uit 64 landen zo'n half miljoen gadget-gluurders geschuifeld.

Dat zijn er minder dan de 850 duizend die in 2001 CeBIT uit zijn voegen lieten barsten. Door de economische mis blijven mensen weg. Voor veel producenten is wegblijven echter geen optie. 'We geven per minuut enkele miljoenen uit aan onderzoek en ontwikkeling', zegt Kees Smaling, directeur Siemens' mobiele tak in Nederland. 'We hebben CeBIT nodig om te laten zien wat we doen.' Verkopers, fabrikanten en handelsketens vormen het publiek: slechts een op de zes bezoekers is louter consument.

Vijf nieuwe gsm-toestellen laat Siemens in Hannover debuteren. Een fractie van de dertig modellen die de tweede leverancier van mobiele telefoons in Nederland Nokia staat dit jaar op de markt brengt. 'Mensen kopen steeds sneller een nieuw toestel', zegt Smaling. De omloopsnelheid is gedaald van 36 naar 24 maanden:dit jaar koopt Nederland vier miljoen nieuwe mobieltjes.

Er is ook sprake van wat het Swatch-effect heet. De Zwitserse horlogefabrikant baseerde een geheel nieuwe groeimarkt op de gedachte dat de mens een horloge behoeft voor elke gelegenheid. Smaling: 'Als je naar de opera gaat, wil je een kleinere en misschien wel sjiekere gsm mee.'

De gsm-industrie geheel in lijn met regel 1 roert de grootste trom in Hannover. Letterlijk: in de lounge van Sony Ericsson trilt de vloer door de bassen in de muziek. T-Mobile, de Duitse mobiele telefonieaanbieder, heeft een plafond met kantelende videopanelen. Nokia presenteert voor een langgerekte videomuur.

Afgezet tegen deze hoempapa, bieden de gsm-makers weinig echteinnovatie. Duurdere mobieltjes krijgen een harnas, tegen waterspatten en een stootje. Nokia heeft een nieuwe versie van de Communicator, een dwergenlaptop met belfunctie. De 9500 heeft wifi-technologie om snel draadloos data met pc's uit te wisselen.

Wat waan nieuwe spullen is te vinden, haalt dit jaar de winkel nog niet. Siemens toont op de beurs de PenPhone, een gsm in de vorm van een inktloze pen. Het frikadel-dikke apparaat is voorzien van handschriftherkenning. Schrijf zonder inkt een nummer op en de gsm draait het. 'Als de markt er rijp voor is gaat de Pen-Phone in productie', bericht een Duitse productmanager. Zomer 2005 op zijn vroegst, schat hij.

Dat geldt ook voor een Siemensmobiel met virtueel toetsenbord. Een rood laserlicht projecteert de toetsen op elk willekeurig plat oppervlak. Een infrarood oog 'ziet' hoe de gebruiker zijn vingers over het toetsenbord beweegt. 'Dit is een prototype', luidt het antwoord op de vraag naar prijs en beschikbaarheid (medio volgend jaar).

De tijd is wel rijp voor de eerste umts-toestellen, geschikt voor de derde generatie mobiele telefonie. Deze zomer gaan aanbieders als KPN deze mobiele breedbanddienst introduceren voor de zakelijke markt. Met umts wordt het versturen van videobeelden mogelijk. Om die reden zijn veel umts-toestellen uitgerust met twee camera's: een gericht op de gebruiker, de andere op zijn uitzicht.

Of de aanbieders hun peperdure umts-vergunningen eindelijk kunnen verzilveren, zal afhangen van de aantrekkelijkheid van nieuwe diensten, denkt Smaling. Maar vooral van de manier waarop deze het Journaal op je mobieltje in rekening worden gebracht.

'De meeste prijsstructuren gaan uit van de hoeveelheid gegevens die de abonnee verstuurt', aldus Smaling. 'Dat zegt niemand iets. Je moet zeggen: het Journaal op je gsm bekijken kost drie euro. Een foto versturen vijftig cent.'

Dit rekenmodel zit nu al de bloei in de weg van de mms-markt (multimedia message service, sms'en met foto). Vooral jongeren klikken zich suf met mobieltjes voorzien van ingebouwde camera. Maar die beelden worden zelden direct verstuurd. De beller wacht tot hij de foto's thuis op zijn pc kan zetten en veel goedkoper kan rondmailen. Smaling: 'Iedereen denkt dat het te duur is.'

Marktleider Nokia zoekt het in een gsm met gps-technologie, het satellietnetwerk dat gebruikers op de meter nauwkeurig hun locatie laat bepalen. De gsm kan ook routekaarten van internet plukken.

Nog verder losgezongen van de core business is de Nokia Fitness Monitor, een rond apparaatje dat in of aan een sportbroek past. Het meet aan de afgelegde afstand en de tijdsduur af hoeveel caloriezijn bezitter heeft verbrand. Het is de eerste Nokia waarmee niet kan worden gebeld.

Meer over