Industrieel ontwerper Newson werkt voor G-Star

De Australische industrieel ontwerper Marc Newson heeft een kledingcollectie voor het Nederlandse jeansmerk G-Star ontworpen. Zijn kleren worden in oktober in Tokio gepresenteerd en zijn vanaf januari 2005 te koop....

Zijn designs voor G-Star zouden zo uit zijn eigen garderobe kunnen komen: makkelijke werkmanskleding, met de voor Newson kenmerkende felgekleurde rubberen details. 'Kleding voor het personeel van een benzinepomp in 2050', omschrijft Newson zijn ontwerp.

'Het wordt een high end collectie, duurder dan de gemiddelde jeans,' zegt Jos van Tilburg, oprichter en directeur van G-Star, het vijftien jaar oude jeansmerk met momenteel een omzet van 200 miljoen euro per jaar. De achttien buitenlandse winkels die het merk deze zomer in onder meer New York en Los Angeles opent, zullen volgend jaar G-Star by Marc Newson verkopen. Daarnaast komt de collectie wereldwijd in een beperkt aantal topmodewinkels te hangen.

'Newson lijkt een rare keuze,' zegt Van Tilburg. 'Maar hij past goed bij ons, omdat wij onze kleding meer op een industri manier dan op een modemanier ontwikkelen. En er gebeurt iets interessants als je een futuristisch ontwerper naar zoiets klassieks als een spijkerbroek laat kijken.'

Newson is vooral bekend met meubels en voertuigen, maar binnenkort presenteert Nike een sportschoen die Newson ontwierp. Deze week opent in het Groninger Museum een overzichtstentoonstelling van het werk van de 40-jarige ontwerper.

Meer over