Indianencosmetica

Het Nederlandse merk Rituals heeft Darrell Redleaf, visagist van beroemdheden, ingehuurd als adviseur bij de vernieuwing van een cosmeticalijn. ‘Edelstenen zijn echt hét volgende ding.’..

Anne Bonthuis

‘Oh, my god, it’s hideous.’ De Amerikaanse ‘celebrity-visagist’ Darrell Redleaf (51) doet wat felroze blusher met glitters op zijn hand en rommelt met dramatische handgebaren door een bak cosmeticaproducten. ‘Te glanzend, saai, passé. Het ziet er goedkoop uit, net snoep.’

Redleaf is in Nederland om samen met het team van Rituals Home & Body Cosmetics te brainstormen over een nieuwe make-uplijn voor komend voorjaar en Kerst 2009. Het Nederlandse cosmeticamerk – met als filosofie: ‘Eeuwenoude schoonheidsrituelen vertalen naar het drukke leven van nu’ – werkt volgens directeur Raymond Cloosterman als eerste ter wereld met edelstenen. ‘We wilden iets maken dat nog niet bestaat en zijn toen de geschiedenis van de make-up ingedoken. Wat blijkt? Cleopatra gebruikte al edelstenen als make-up.’

Via Mieke Roovers, medeontwikkelaar van de edelstenenlijn, kwam Rituals dit jaar in contact met de visagist van de actrices Helen Hunt, Gwyneth Paltrow, Scarlett Johansson en Anne Hathaway. Redleaf was ‘meteen enthousiast’ over de op edelstenen gebaseerde cosmetica: ‘Het is spectaculair. Anders dan ik ooit heb ervaren. Puur. Amazing. Mineralen zijn nu een grote hype, maar edelstenen zijn echt hét volgende ding. De energie van de stenen werkt op de energie van de huid. In Hollywood zijn ze er gek op.’

In de make-up zitten mineralen, zijde en vier soorten tot fijn poeder vermalen edelstenen. De lijn, die nu anderhalf jaar bestaat, bevat onder meer een lippenstift, lipgloss, lippotlood en nagellak met rode robijn (‘voor een goede doorbloeding van de huid’), en oogschaduw, mascara en oogpotlood met saffier (‘voor een verhelderende werking op de ogen’).

De Amerikaan Redleaf moet voor verandering en vernieuwing van de make-uplijn zorgen. Hij krijgt alle nieuwe cosmeticaproducten als eerste binnen, hij weet wat de nieuwe trends zijn (‘geen overkill aan shimmer, wel totally highdef’) en zijn achtergrond sluit aan bij de filosofie van Rituals. Redleaf is native American. Tot zijn 9de leefde hij in een indianenreservaat in North Dakota: ‘We woonden niet in een tipi, maar mijn moeder was wel trouw aan onze wortels en de rituelen die daarbij horen. Ik heb respect meegekregen voor de natuur, anderen, mijzelf en de schepper. Je moet de aarde behandelen als de moeder die ze is. Iedereen ‘gaat groen’ tegenwoordig, maar bij mij komt het recht uit m’n hart. Echt waar.’ De visagist adviseert het Rituals-team over kleuren, verpakkingen (‘geen ronde doosjes, dat staat goedkoop’) en namen. Zo bespreken ze de naam van een nieuwe glimmende blusher en oogschaduw in één. Redleaf: ‘Runway misschien?’ Vanwege de kleuren in het doosje. ‘Tribalglow?’ Klinkt al wat ritueler. ‘Warpaint?’ Die wordt weggelachen. ‘Eigenlijk willen we er met make-up uitzien zoals net na een orgasme’, zegt Roovers. ‘Dus waarom noemen we het geen Orgasm?’ Dat gaat de grote baas nooit goed vinden, denkt het gezelschap. Zelfs French Kiss ging hem al te ver. Ze besluiten inspiratie elders te zoeken. Redleaf: ‘Let’s go trendshopping, ladies.’

Meer over