In een klap de belangrijkste mensen leren kennen

De CineMart, de co-productiemarkt van het IFFR, bestaat 25 jaar. Er lopen honderden geldschieters rond...

Van onze medewerkster Floortje Smit

rotterdam ‘Raar’, vond de Argentijnse Anahí Berneri het om haar script voor Encarnación te promoten tijdens de CineMart. ‘Het gaat over een vrouw die zichzelf voortdurend verkoopt. En tijdens zo’n markt zit je als filmmaker precies hetzelfde te doen.’

De CineMart bestaat 25 jaar. Het is een ontmoetingsplaats waar regisseurs en producenten internationale geldschieters zoeken om hun nieuwste films te kunnen maken.

Berneri leurde twee jaar geleden met haar script tijdens een soort speeddates om haar budget aan te vullen. Haar Encarnación ging vorig jaar in première tijdens het filmfestival in Toronto waar ze de artistieke innovatieprijs won. Nu is het een van de negen CineMart-titels die dit jaar te zien waren op het IFFR.

De markt heeft zich ontwikkeld tot hofleverancier voor festivals, vindt oud-directeur Ido Abram onbescheiden. Natuurlijk is het nooit écht na te gaan welke films nu mede gemaakt zijn dankzij de CineMart, dat geeft hij ruimhartig toe. Vaak is het een eerste kennismaking: deals worden zelden gesloten en gesprekken worden voortgezet op andere festivals.

Maar toch: Lars von Trier presenteerde hier ooit Breaking the Waves. Ook debuterend talent kreeg de kans projecten al in een vroeg stadium te laten zien, zoals Miranda July (Me And You And Everyone We Know) en Dagur Kári (Nói Albinói). Vooral handig omdat je in een klap de belangrijke mensen kunt leren kennen, aldus Berneri. ‘Zonder de CineMart was mijn film er ook wel gekomen, maar nooit zo snel.’

Aanvankelijk bestond de CineMart uit wat standjes waar afgeronde films werden verkocht. Maar zo’n markt was er al – veel groter en een krap weekje later – in Berlijn. Producenten lieten het festival weten dat ze behoefte hadden aan iets anders. En zo veranderde de CineMart in de eerste coproductiemarkt ter wereld waar nieuwe filmprojecten extra sponsors uit binnen- en buitenland zoeken.

Tegenwoordig nodigt de CineMart zo’n 800 potentiële geldschieters uit en worden 40 interessante projecten geselecteerd uit zo’n 500 aanmeldingen. Zo’n 85 procent van alle projecten die worden gepresenteerd, wordt echt gemaakt. Prestigieuze premièretitels voor het IFFR zelf levert het echter zelden op.

Veel festivals namen de formule over. Te veel, denkt Abram. ‘Zo wordt het steeds moeilijker om een soort exclusiviteit te hebben en die is broodnodig. Daarom heeft de CineMart gezocht naar samenwerkingsvormen. Dan kun je elkaar versterken.’

Het huidige hoofd van de CineMart, Marit van den Elshout, zegt geen concurrentie te zien. Cannes en Berlijn zijn toch vooral gericht op de verkoop van films die af zijn. Bovendien heeft de CineMart de overzichtelijkheid, de informele sfeer, het tijdstip (vóór de grote Europese filmfestivals), het specifieke ‘Rotterdam-stempel’ en vooral de ervaring voor op kleinere markten. ‘Geldschieters en filmmakers weten wat ze kunnen verwachten. Een duur project moet gewoon naar Berlijn; dat zeggen we ook.’

Terugblikken deed de CineMart amper tijdens het IFFR. In plaats daarvan stond er een brainstormsessie met de filmindustrie op het programma over de toekomst. Hoe vruchtbaar de bijeenkomst écht was, valt pas te bezien als alle drukte van vijf dagen is afgenomen.

‘Dan gaan we alle plannen eens bekijken. Misschien komt er een aparte digitale afdeling. Of zoeken we ook naar ander soort financiële partijen zoals telecom-bedrijven. Of naar projecten die zich richten op andere platforms om hun films te laten zien. Niet bedoeld als vervanging natuurlijk, maar als toevoeging.’

Meer over