In DWDD zien we alle fasen van innovatie terug

Denkfouten in hedendaags ontwerp gefileerd door innovatie-expert (en cabaretier) Jasper van Kuijk. Deze week: DWDD

Matthijs van Nieuwkerk in 2005. Beeld anp
Matthijs van Nieuwkerk in 2005.Beeld anp

Binnenkort vallen we in de vroege avond weer in een zwart gat, want dan gaat De Wereld Draait Door met zomerstop. Bekijk DWDD door een innovatiebril en je ziet de factoren die worden beschouwd als belangrijk voor vernieuwing.

Allereerst is het programma een voorbeeld van waarom bedrijven innoveren: omdat ze moeten. Indertijd werd de vooravond gedomineerd door RTL Boulevard en de late avond door Barend en Van Dorp, beide van RTL 4. Als de concurrentie zo sterk is, heeft hetzelfde doen weinig zin, dus moest de Publieke Omroep op zoek naar iets nieuws, iets anders.

Daar heb je een lange adem voor nodig. In 2003 begon de VARA met het latenightprogramma VARA laat. Dat begon zoals veel innovaties vrij kleinschalig (denk aan start-ups). Het is nu moeilijk voor te stellen, maar destijds werd er gewoon een mailtje gestuurd aan beginnende cabaretiers: wie er zin had iets te komen doen. Begin 2005 verhuisde het programma naar de vroege avond en werd omgedoopt tot Vara Live. Een combinatie met de livecultuur en mediatalkshow TV3 resulteerde in september 2005 in De Wereld Draait Door, afwisselend gepresenteerd door Matthijs van Nieuwkerk en Francisco van Jole.

Het programma bleek minder goed bij Van Jole te passen en hij stopte vrij snel. Ook dit is typisch voor innovatie: missers horen erbij, die kun je maar beter vroeg herstellen. Van Nieuwkerk staat dan weer voor de factor serendipiteit. Innovatie laat zich niet volledig plannen. Soms vallen stukjes op z'n plek, heb je net de juiste mensen en kennis bij elkaar. Hij was zo'n 'stukje'.

Na de radicale innovaties volgde de meer incrementele fase. Format verbeteren (tafelheer), nieuwe items bedenken (Jakhalzen) en aanscherpen (bandje speelt 1,5 minuut). Inmiddels is DWDD een gevestigd merk met submerken (De TV kijkt door) en spin-offs (DWDD university). En dus heeft DWDD ook te maken met het 'innovators dilemma': juist omdat het een vaste waarde is, kan het niet ál te gekke dingen doen, want dat zou bestaande 'klanten' kunnen afschrikken. En dat terwijl zich nu alweer ergens een redactie het hoofd breekt hoe ze op een vernieuwende manier de concurrentie aankunnen met die grootmacht DWDD.

Jasper van Kuijk op Twitter: @jaspervankuijk

null Beeld
Beeld
Meer over