NIEUWS

In de schepenfile bij het Suezkanaal zit van alles; 130 duizend schapen baren nu de grootste zorgen

Het containerschip dat het Suezkanaal blokkeert, verstoort al dagen de wereldhandel. Meer dan 300 schepen liggen te wachten. De nood is het hoogst bij veetransporten: daar is de vraag hoe lang 130.000 schapen nog kunnen wachten.

Aan beide zijden van het dwarsliggende schip liggen inmiddels maar liefst 321 schepen te wachten. Beeld AFP
Aan beide zijden van het dwarsliggende schip liggen inmiddels maar liefst 321 schepen te wachten.Beeld AFP

Maandag is het containerschip volledig losgetrokken, het scheepsverkeer in het Suezkanaal is hervat. Lees hier het nieuws.

Een nieuwe dag, een nieuwe poging om het containerschip Ever Given te verlossen uit zijn benarde positie in het Suezkanaal. Zondag zijn twee nieuwe sleepboten ingezet, uiterlijk maandag moet het schip weer loskomen.

Al vanaf dinsdag blokkeert het schip van 400 meter en 200 duizend ton een van de belangrijkste handelsroutes ter wereld. Naar schatting 12 procent van de wereldhandel komt door dit kanaal. Als de pogingen van vandaag en morgen mislukken, duurt de blokkade langer, mogelijk zelfs enkele weken. Een poging om het schip los te maken bij hoogtij op zaterdagavond mislukte.

Wilt u dit artikel liever beluisteren? Hieronder staat de door Blendle voorgelezen versie

Levende dieren

Inmiddels liggen aan beide zijden van het dwarsliggende schip in totaal 321 schepen te wachten, aldus de Suez Canal Authority, het verantwoordelijke Egyptische overheidsorgaan. Bij naar schatting twintig van die schepen is de nood erg hoog: die hebben namelijk levende dieren aan boord.

Elf van die schepen zijn afkomstig uit Roemenië en op weg naar de Perzische golf. Zij hebben 130 duizend schapen aan boord. Precieze cijfers van de andere schepen, bijvoorbeeld uit Spanje, zijn niet voorhanden: kanaalautoriteiten en rederijen willen daar niets over zeggen. Volgens een persbericht van de Roemeense voedsel- en warenautoriteit hebben de dieren nog voldoende water en voedsel. Maar als de blokkade langer duurt, moet er naar alternatieven worden gekeken, zoals het lossen van de dieren in een andere haven.

Dierenwelzijnsorganisaties trekken ondertussen aan de bel. Gerit Weidinger, de EU-coördinator van Animals International, noemt de schepen in Britse krant The Guardian ‘een tikkende biogevaarlijke tijdbom’. ‘Mijn grootste angst is dat de dieren geen voedsel en water meer hebben en vast komen te zitten op de schepen omdat ze vanwege administratieve redenen niet elders kunnen worden gelost’, zegt Weidinger. Als de dieren beginnen te sterven, kunnen de stoffelijke overschotten nergens naartoe. Stapels dode schapen vormen een gevaar voor de gezondheid.

Berucht

Het veetransport door het Suezkanaal is berucht. Het gaat voornamelijk om veetransporten uit Roemenië, een van de grootste vee-exporteurs van de Europese Unie. De grootste afnemers zijn de Golfstaten in het Midden-Oosten, waar weinig veeteelt is. De meeste import vindt plaats in de hete maanden voorafgaand aan het islamitische Offerfeest. Om te garanderen dat het vlees halal geslacht wordt, heeft levend vee de voorkeur.

Aanvankelijk was Australië de marktleider in het exporteren van vee naar deze landen, maar het stopte daarmee na onthullingen over de beroerde omstandigheden aan boord. Zo loopt de temperatuur in het ruim op tot meer dan veertig graden, waardoor honderden dieren bezwijken. De dode schapen worden in de regel overboord gegooid. In 2019 kapseisde een Roemeens veetransport, waarbij bijna alle 14 duizend schapen aan boord verdronken.

De veetransporten vormen vooralsnog een minderheid in de Suez-schepenfile. Ongeveer een derde vervoert bulk, variërend van koffie tot ijzererts, blijkt uit een inventarisatie die persbureau Bloomberg maakte bij 279 van de inmiddels 321 wachtende schepen. Daarnaast zijn er rond de zestig containerschepen die de meest uiteenlopende producten vervoeren, zoals hout, apparatuur, ingevroren vlees, papier, bier en chocola.

De blokkade geeft bedrijven van Ikea tot Amazon kopzorgen. Ook wordt gevreesd voor een prijsstijging van benzine in Europa, nu tientallen olietankers niet door het kanaal kunnen. Sommige reders kozen er al voor het einde van de blokkade niet lijdzaam af te wachten; zij sturen hun schepen om Afrika heen, via Kaap de Goede Hoop.

Meer over