In de file voor schonere lucht

Nemen automobilisten een andere route als ze héél lang voor een rood stoplicht moeten wachten?..

TEKST MICHIEL HAIGHTON

'Wáánzin, pure wáánzin', is het eerste wat Robert Dunning, makelaar/taxateur van Lauteslager Makelaars op de Catharijnesingel, te binnen schiet als hem naar een reactie wordt gevraagd op het 'verkeerdoserinsgplan' van de gemeente Utrecht.

'Lekker automobilistje pesten', zegt Jaap Mos vanuit zijn zilverkleurige Saab 95, die in een zijstraatje van de Catharijnesingel staat geparkeerd.

'Het meest simplistische idee dat ik ooit onder ogen heb gekregen', verzucht Jos Coenen, van de bewonersvereniging Tolsteegsingel.

Van één ding kan de Utrechtse verkeerswethouder Yet van den Bergh in elk geval niét worden beschuldigd: populistisch gedrag. De Leefbaar Utrecht-wethouder deinst er niet voor terug pijnlijke maatregelen (zoals betaald parkeren voor de hele stad) in te voeren als dat, volgens haar, noodzakelijk is om de leefbaarheid van de stad te verbeteren.

Ook met haar nieuwste plan oogst de wethouder veel kritiek, vooral van automobilisten. Om de 'luchtkwaliteit' op de Catharijnesingel te verbeteren, begint de gemeente een proef waarbij de verkeerslichten op de Catharijnesingel, ter hoogte van de Lange Smeestraat en de Venuslaan, op de Albatrosbrug, twee keer zo lang op rood worden gezet.

De filosofie hierachter is dat het verkeer dan geheel vast komt te staan, automobilisten het lange wachten spuugzat worden en een volgende keer een andere route – via de Europalaan of de Kardinaal de Jongweg – kiezen.

Via haar woordvoerder laat Van den Bergh weten dat 'de ervaring leert' dat deze maatregel effect zal sorteren. Waar die ervaring is opgedaan, wordt niet verder gepreciseerd.'Verkeer wordt vaker gedoseerd onder het motto: het verkeer laten rijden/wachten waar dat de minste hinder oplevert.'

De wethouder benadrukt dat er 'geen enkele sprake is van autootje pesten'. Het college van B en W zet zich juist nadrukkelijk in voor het verbeteren van de 'autobereikbaarheid' van de stad.

De stoplichtmaatregel op de Catharijnesingel is volgens haar noodzakelijk om de uitstoot van schadelijke gassen in te dammen. Vooral op het zuidelijke deel van de Catharijnesingel (daar waar die afbuigt richting Ledig Erf) is al langere tijd sprake van een overschrijding van de Europese normen voor de luchtkwaliteit.

De oorzaak hiervan is een combinatie van de hoeveelheid verkeer, een haperende verkeersdoorstroming en de smalle weg. De huizenrij is op dit gedeelte van de Catharijnesingel aaneengesloten en staat dicht langs de weg. Ook door een aantal grote bomen blijven de uitlaatgassen volgens de gemeente in de straat hangen.

De gemeente is wettelijk verplicht zich in te spannen voor het opheffen van norm-overschrijdingen. Maar of lange wachttijden voor het stoplicht de oplossing zullen zijn, daar twijfelt menigeen aan. Vervoersgeograaf Martin Dijst van de Universiteit Utrecht noemt het een 'merkwaardig en bovenal klantonvriendelijk plan'. Hij kent geen soortgelijke initiatieven en denkt dat automoblisten de rode stoplichten voor lief zullen nemen. 'Zeker als er geen goed alternatief voor handen is.'

Ook Fons Baude heeft zo zijn twijfels. De voorzitter van de bewonersvereniging Catharijnesingel-Zuid, zelf woonachtig op dit 'vervuilde' stukje Utrecht, vermoedt dat automobilisten zich niet laten afschrikken door lange files. 'Tijdens de spits en op zaterdag staat het hier muur-en muurvast. Maar niemand die denkt: laat ik eens een andere route nemen.' Bovendien zijn het volgens hem vooral de dieselbussen die de ergste vervuiling veroorzaken. 'Ik had liever gezien dat de gemeente daarvoor een maatregel had bedacht.'

Iemand die niet alleen verwacht, maar ook hóópt dat de proef niet slaagt, is Henk Semplonius, directeur van makelaarskantoor Onroerend Goed Service Utrecht. 'Ik zit hier op een toplocatie. Elke dag rijden er tienduizenden auto's langs mijn etalage. Dat moeten er natuurlijk niet minder worden.'

Meer over