Imams maken islam belachelijk

De veroordeling van homoseksualiteit volgt niet uit de Koran. Volgens B. Lalmahomed handelen imams tegen het voorschrift dat koranische verzen in hun samenhang moeten worden gezien en mogen zij die niet naar believen uit hun verband rukken en manipuleren....

B. Lalmahomed

HOMOSEKSUALITEIT die zich steeds meer openbaart in de islamitische gemeenschap wordt door imams met kracht en geweld aan banden gelegd. De buitenlandse imam Kahlil el-Moumni, die slecht of amper is geïntegreerd in de Nederlandse samenleving, heeft samen met zijn conservatieve kompanen de laatste weken voor commotie gezorgd. En het lukte hen om de meest tolerante godsdienst, 'de islam', in een kwaad daglicht te plaatsen.

Dat homoseksualiteit heel erg slecht is, onbeschaamd, schandelijk en niet te tolereren, staat niet in de Koran. Een expliciet verbod op homoseksualiteit ook niet. En nog minder kunnen de uitspraken van imam Rehmaan van de Taibah moskee worden teruggevonden: 'homoseksualiteit kan niet, is hartstikke verboden en vormt een gevaar voor de samenleving'. Rehmaan probeerde zijn gelijk te halen door in het wilde weg te verwijzen naar verzen uit de Koran die hij niet noemt (NRC Handelsblad, 9 mei). Ook andere immas veroordelen met zulke uitspraken homoseksualiteit of maken die geaardheid verdacht.

Sinds het heengaan van de profeet Mohammed maken geestelijken misbruik van hun positie door volgelingen hun denken en wil op te leggen en hun uitspraken te presenteren als islamitische wetten en regels. Op een slimme en listige wijze worden plukjes tekst in de Koran uit hun verband gehaald en zetten zij die naar hun hand. Als het de bedoeling was van de imams om de snelle groei van de homoseksualiteit onder islamieten een halt toe te roepen dan hebben zij de situatie totaal verkeerd aangepakt.

Onwillekeurig hebben zij de Nederlandse samenleving nieuwsgierig gemaakt en gemotiveerd om de Koran zelf open te slaan. De brandende vraag in de Nederlandse samenleving is nu: wat zegt de Koran werkelijk over homoseksualiteit? Imam Rehmaan legitimeert het verbod op homoseksualiteit door te verwijzen naar hoofdstuk 7:80. In dit vers vermeldt de Koran: 'Waarlijk, gij komt in wellust tot de mannen in stede van de vrouwen; neen, gij zijt een buitensporig volk'.

Analyseren wij dit vers dan gaat het voornamelijk om wellust waarmee zielsgenot of seksuele gevoelens van mannen wordt bedoeld. Dit vers wordt door Rehmaan beperkt tot wellust van homoseksuele mannen die hij vervolgens interpreteert als een ziekte die moet worden uitgeroeid. Maar in weldenkend Nederland zijn er meerdere zienswijzen dan de zijne.

Ook de Koran waaruit Rehmaan citeert denkt daar anders over tenzij de teksten worden gelezen en geïnterpreteerd zoals hij dat wenst. Dit is heel vaak het geval bij imams die er een handje van hebben om verzen geïsoleerd van elkaar te lezen. Door het negeren van het heilige voorschrift om verzen in de Koran te verbinden, scheppen zij bewust een vertekend beeld. De Koran waarschuwt hier terecht voor.

Voor de juiste beeldvorming en strekking is het relevant dat verzen met elkaar worden verbonden. Een voorbeeld hiervan is het vers 7:80 waarnaar imam Rehmaan verwijst. Als hij de moeite had genomen om bij dit vers een link te leggen met 11:79 dan had hij zichzelf en andere islamieten veel ellende kunnen besparen. In verband met de vraag of de islam wel of niet de homoseksualiteit tolereert staat in hoofdstuk 11:79, 80 (geschiedenis van Lot) het volgende: '(...) Voorzeker weet gij dat wij geen aanspraak hebben op uw dochters, en waarlijk gij weet wat wij wensen'. Waarop Lot zei: 'Ah dat ik de macht had om u terug te drijven, veelmeer zal ik mijn toevlucht nemen tot een sterke steun'.

Hiermee geeft de profeet Lot aan dat hij homoseksualiteit toentertijd al niet heeft kunnen uitbannen. En wel om de doodeenvoudige redenen dat Allah hem nooit die macht heeft gegeven. Sterker nog Allah bereidt zijn volgelingen in hoofdstuk (oh, mensheid) 36:36 voor op het volgende: 'Glorie zij Hem (Allah), Die van alle dingen paren schiep, van wat de aarde voortbrengt en van hun soort en van wat zij niet kennen'. Heel concreet maakt de Koran hier melding van twee geslachten die op hun beurt weer twee paren onderscheiden. Het mannelijk geslacht kent ook paren. Hiermee geeft de Koran te kennen dat ook deze verschijningsvorm van deschepping het werk van Allah is. Terecht merkt imam Faruk Özer op dat een homoseksuele man geen vrouw wil hebben. Dit is begrijpelijk omdat hij zich niet seksueel tot hen aangetrokken voelt. Imam Faruk rechtvaardigt zijn uitspraak door zijn bezorgdheid uit te spreken over de voortplanting en het gevaar dat het menselijk ras langzaam maar zeker zal uitsterven. Het mag duidelijk zijn dat de imam met de schepping van Allah een groter probleem heeft dan met de homoseksualiteit zelf.

Voor deze zorgelijke pessimistische visie lijkt het mij relevant om imam Faruk Özer er aan te herinneren dat ruim 4000 jaar geleden de profeet Lot tevergeefs getracht heeft homoseksualiteit in Sodom te weren. Desondanks hebben wij anno 2001 een overbevolkte aarde. Dus zo'n vaart zal het niet lopen. Heb vertrouwen in Allah.

De engelen zeggen in hoofdstuk (Al-Baqarah) 2: 32 het volgende: 'Glorie zij God oh Allah! Wij hebben geen kennis, behalve wat gij ons hebt geleerd; waarlijk Gij zijt de Alwetende, de Wijze'. Niet alleen de imams slaan de plank mis bij het verwerven van koranische teksten. Gert Hekma (docent homostudies UvA, B.L.) heeft niet alleen een interpretatie probleem, maar ziet kans om in onze Koran (vol van wijsheid) teksten aan te vullen van eigen bodem. Zo bevestigt Hekma (Trouw, 11 mei): 'Daar staat inderdaad een verbod op anale seks'. Meneer Hekma ik zou graag uw Koran willen lezen.

Ter verduidelijking, de Koran onderkent en erkent het bestaan van homoseksualiteit als schepping van Allah, maar is nooit en te nimmer ingegaan op seksuele handelingen, daarin worden wij mensen vrij gelaten in hoofdstuk 2:223 (Al Baqarah): 'Uw vrouwen zijn u een bouwland, ga derhalve tot uw bouwland in wanneer of zoals gij wilt, en doe van tevoren goed van uw zelf'. Een brede tekst waarin Allah én hetero's én homoseksuelen de vrijheid geeft om hun seksuele handeling zelf te bepalen.

Wij weten nu hoe de islam denkt over homoseksualiteit, wij weten ook waar en hoe misverstanden ontstaan. Het is heel jammer dat islamieten zo vaak over een kam geschoren worden. En dat enkel en alleen omdat de lokale islamitische gemeenschap meer vertrouwen heeft in buitenlandse geestelijken, die zich traditioneel vastklampen aan wetten, regels en gedragingen die in het land van herkomst hoog aangeschreven staan, maar in Nederland onaanvaardbaar zijn.

Moeten wij deze imams de fouten aanrekenen of de lokale islamitische gemeenschap? De islam heeft haar volgelingen altijd al gewaarschuwd voor misleiding en mensen die anderen hun denken opleggen (zie Koran 3:6).

Meer over