'Ik ben nu niet beter, ik word serieuzer genomen'

Van charmante assistente in een quizshow groeide Wendy van Dijk uit tot de tv-personality Ushi. Nu is ze te zien in haar eerste filmrol, als moeder van een jongetje dat in zijn ouders buitenaardse wezens ziet....

Van onze verslaggever Pablo Cabenda

Vergis je niet, een paar jaar geleden moest Wendy van Dijk (32) nog leuren met zichzelf en haar verdiensten. Met een map en een video langs alle gerenommeerde castingbureaus. Want ze wilde in een film spelen en had geen zin om op aanbiedingen te wachten. 'In de televisiewereld moet je zélf die stap maken. Want als je eenmaal assistent/danseresje bent en je doet niets, blijf je dat altijd.' Het resulteerde in een bijrolletje in de tv-serie Spangen.

Nu hoeft ze maar tactisch in de media te laten vallen dat ze graag iets met film zou willen en de aanbiedingen volgen vanzelf. Producent San Fu Maltha wilde haar per se in de film Science Fiction hebben als bekende Nederlandse. Want Wendy hoort tot het glamourgilde van Nederland, het groepje dames wier voornaam (Bea, Katja, Bridget) volstaat als aanduiding.

Van naamloos model dat de voorwerpen mocht aangeven in de ultramelige quizshow Wie ben ik?, via pretentieloos presentatrice in SBS6-trash als Boobytrap en Over de Rooie, tot tv-personality in Ushi en Van Dijk. In die candid-camerashow bracht Van Dijk als de Japanse journaliste Ushi menig celebrity van zijn/haar stuk met een interviewtechniek van gespeelde naïviteit en vrijpostige vragen.

1,5 Miljoen kijkers uit alle sociale lagen vielen van hun stoel. Wendy werd de leukste vrouw van Nederland, kreeg een wassen beeld bij Madame Tussaud, maakt binnenkort haar filmdebuut in Science Fiction en wordt gesmoord door de aandacht van de roddelpers voor haar zwangerschap. Net nog, toen ze van huis vertrok, ruiste het weer in het struikgewas. Paparazzi wachten geduldig om van het breken van de vliezen een media-event te maken.

Ze wuift het routineus weg. Liever ook geen vragen over de bladen of over de stukgelopen relatie met would be echtgenoot Xander de Buisonjé. En ze wil al zeker niet zwanger op de foto. Nee, dat heeft niets te maken met de esthetiek van Hilversum. 'Het gaat toch om de film en niet om mij.'

Van Dijk speelt in de kinderfilm Science Fiction van de Belgische regisseur Dany Deprez de afstandelijke moeder van een jongen die, beïnvloed door zijn klasgenootjes, denkt dat zijn ouders buitenaardse wezens zijn. Deprez, al wildenthouisast over Ushi en Van Dijk, raakte helemaal overtuigd toen Van Dijk op de auditie de scène speelde waarin ze uiteindelijk meegaat in de fantasie van haar zoontje.

'Toch een behoorlijke uitdaging, omdat die rol zo ver van me af staat. Ik heb veel met de regisseur gesproken, veel mijn eigen intuïtie gebruikt en elke keer meegeluisterd met de coach van de kinderen, die acht uur per dag met ze bezig was en elke scène met ze doornam.' Zo kon ze nog even meelessen. Want een opleiding op de Toneelschool Amsterdam is er destijds bij ingeschoten.

Maar het zat er wel in. Ze heeft van haar twaalfde tot haar vijftiende gespeeld in tv-kinderseries als Zoethout en Wat jij niet ziet. Bovendien zei castingdirecteur Job Gosschalk toen hij Ushi op tv zag en de helft van de grap doorhad: 'Verdomme, die moeten we hebben. Eindelijk een Japanse die kan acteren'.

'Toen ik als actrice medeed aan Boobytrap, dacht ik meteen al: Dit is mijn ding'.

Alleen Over de Rooie, dat eind jaren negentig op televisie verscheen, zat een serieuze acteercarrière nog in de weg. Het SBS 6-programma waarin met een klein beetje overredingskracht en veel geld wordt ingespeeld op de hebzucht van de argeloze voorbijganger. Voor duizend gulden bleek het Nederlandse publiek bereid te tongen met wildvreemden of en plein public zijn schaamhaar te laten knippen.

'Het is heel onschuldig begonnen, hoor. Kandidaten die in de supermarkt een sinaasappel aan elkaar doorgaven die ze onder hun kin hielden geklemd. Maar het is hoe langer hoe meer een eigen leven gaan leiden. En voor je het weet. . .'

Staan je kandidaten met blote handen in de hondenpoep te graaien.

Ruimhartig: 'Ja, en we zijn er allemaal ingestonken. Zowel de makers, als wij, de presentatoren, als het publiek. Het was een kettingreactie, elke keer je grens verleggen. Het ging zo makkelijk.'

Zat ze daarna thuis te eten voor de buis, zag ze haar eigen programma en dacht ze: 'Neeeeeeeee'. 'Matthias (Scholten, destijds medepresentator) en ik hebben op een gegeven moment zelf de stekker er uitgetrokken. Het klinkt misschien hypocriet, maar het ging ongemerkt bergafwaarts. Heel geleidelijk.'

Dan, peinzend: 'Achteraf bezien, kan zoiets wel heel makkelijk je carrièrre verruïneren. Dat besef je pas later, hè.'

Ze zal de eerste zijn om toe te geven dat SBS 6 als een kweekvijver voor haar heeft gediend. Dat ze kansen heeft gekregen en aan 'veel flutprogramma's' heeft meegewerkt. 'Zo'n Lotto Krasspektakel, dat liep voor geen meter. Je moet het geluk hebben dat je het format vindt dat bij je past en dat aanslaat. Ushi is een gouden greep geweest.'

'Gevoelsmatig is het heel raar. Het is niet zo dat ik opeens beter ben geworden. Maar je wordt serieuzer genomen omdat je opeens 1,5 miljoen kijkers trekt en dus ook veel adverteerders. Én omdat je iets doet wat mensen absoluut niet van je hadden verwacht.'

Een programma als Over de Rooie zal ze nooit meer doen. Het acteren blijft, als hobby. Wendy van Dijk heeft al een fantastische dayjob bij tv en een vijfjarig contract bij SBS 6. Dat ze nu weer doorgaan met zo'n programma als Een rug te ver, het vervolg op Over de rooie en het zoveelste voorbeeld van recycle-tv, 'ach, dat moeten mensen zelf weten. Ik heb voor mezelf besloten dat Ushi moet stoppen. Ik moet ook een beetje mezelf beschermen. Want als ik er nou niet mee ophoud, zeggen mensen: ''Kijk daar heb je haar weer''.'

Science Fiction gaat donderdag in première.

Meer over