IJzer genoeg

Het leuke aan internet is dat iedereen daarop zijn eigen uitgever kan spelen. Als je iets wilt weten over voedsel en gezondheid tik je een vraag in een van de vele zoekmachines en de websites vliegen je om de oren....

Beperk je de zoektocht tot Nederlandse websites, dan geldt de vuistregel dat websites van onafhankelijke organisaties over het algemeen betrouwbaarder zijn dan die van individuen of belangenverenigingen. Stel nu dat je geen vlees eet en wel eens gehoord hebt dat daarin veel ijzer zit. IJzer is goed voor je bloed en je maakt je zorgen dat je te weinig ijzer binnenkrijgt en daardoor wel eens bloedarmoede zou kunnen hebben. Je zoektocht op internet leidt onder andere tot een artikeltje van het Voedingscentrum, getiteld 'Krijg ik wel voldoende ijzer binnen als ik geen vlees eet?'

In de roos! Het Voedingscentrum is een onafhankelijke organisatie, en we mogen daarom verwachten dat de informatie op hun website betrouwbaar is. Had de zoektocht naar een artikel van bijvoorbeeld het Productschap voor Vlees geleid, dan was het anders geweest. Zo'n productschap heeft er belang bij dat wij zoveel mogelijk vlees eten en het antwoord op bovengenoemde vraag zou dan hoogstwaarschijnlijk 'Nee' zijn of 'Ja, maar. . . '

Het antwoord van het Voedingscentrum: 'Bij een normaal, gevarieerd eetpatroon krijgt u voldoende ijzer binnen, ook als u geen vlees eet. Belangrijke bronnen van ijzer zijn behalve vlees bijvoorbeeld (volkoren-) brood, peulvruchten, sojaproducten, noten en gedroogd fruit (vooral abrikozen en vijgen). Het is daarom niet nodig het ijzergehalte aan te vullen door vitaminepillen of producten te gebruiken waaraan extra ijzer is toegevoegd.'

Maar ook het Voedingscentrum geeft een antwoord met 'Ja, maar. . . '. Het komt erop neer dat mannen moeten oppassen niet te veel ijzer binnen te krijgen, want dat is ook weer niet goed. Zo is er ook altijd wat. Zolang je die ijzerbronnen regelmatig aanspreekt, hoef je je als niet-vleeseter in ieder geval geen zorgen te maken. Het volgende recept zou dus goed in een vleesloos dieet passen: Hete bliksem met appel en bonen.

Snij de gedroogde abrikozen in stukjes en week ze ruim een uur in sap of wijn. Fruit de ui in boter, voeg de geweekte abrikozen toe met het vocht en verse appels, laurierblad, kruidnagelpoeder, peper en zout. Laat het geheel een kwartier stoven. Voeg eventueel nog een beetje water toe tegen het aanbranden. Kook intussen de aardappels gaar. Voeg de bonen aan het appelmengsel toe en roer alles door elkaar. Laat het goed heet worden, breng het op smaak met peper en zout. Giet de aardappelen af, leg ze op borden en schep het appelmengsel er over heen.

Meer over