Iedereen een ruimtewagen?

Vorig jaar nam het aantal ruimtewagens en terreinwagens met een kwart toe. Voldoet een gewone auto niet meer?..

Kees Boutens van de RAI Vereniging: 'Mensen willen een auto die bij al hun activiteiten past: én het hele gezin moet erin passen, én het hele jeugdelftal, én je moet ermee op vakantie kunnen én de auto moet ook nog netjes zijn. In drie jaar is het marktaandeel van de ruimtewagens verdrievoudigd. Wat mensen met terreinwagens doen, weet ik niet. Auto's kopen is vaak een emotionele zaak. Een koper wil vaak graag bij een merk horen. De aanschaf van een terreinwagen is in dat opzicht een duidelijk statement.'

Carlo Brantsen, autokenner: 'Die auto met vierwielaandrijving is vooral geliefd bij de huisvader die zich een Marlboro Man waant. Wie in een ruimtewagen rijdt, kiest in de eerste plaats voor handigheid. Je kunt de banken inklappen, waardoor je in een keer een hele grote laadruimte hebt. Dat vindt een huisvader prettig.'

Dick Braakhekke van Opel Nederland: 'We richten ons met de ruimtewagen Zafira vooral op jonge gezinnen met kinderen. Deze mensen kochten vroeger een stationcar, maar willen nu wel eens iets anders. Door de hoge stoelen zien kinderen meer.'

Monique Kip, bezitter van een Volkswagen Sharan: 'We hebben deze wagen voornamelijk gekocht vanwege de instaphoogte. Je hoeft bij het instappen niet naar beneden en bij het uitstappen dus niet omhoog. Je zet gewoon je gat neer en dat is alles. Bovendien zit je lekker hoog, waardoor je altijd een goed overzicht hebt.'

NRC Handelsblad van 7 juli 1990: 'Je hebt een vorstelijk uitzicht over het nerveuze gekrioel van al die Opeltjes en BMW-tjes daar beneden. (...) Voorlopig is de grootste tekortkoming van de ruimtewagen zijn prijs.'

Carlo Brantsen, nogmaals: 'De eerste ruimtewagens waren erg duur. Met de Mégane Scénic uit 1996 maakte Renault de ruimtewagen bereikbaar voor een gigantisch publiek. Sinds twee jaar begint het echt een segment te worden. Zien rijden doet rijden.'

Monique Kip, nog een keer: 'Twaalf jaar geleden zag ik ze voor het eerst op een vakantie in Amerika. Toen dacht ik: zo één wil ik ook. Mijn man was eerst wat afhoudend, maar die is nu ook om. We hebben er twee. Ik vind de ruimtewagens ontzettend mooi. Waarom? Weet ik niet.'

Rotterdams Dagblad van 4 december 1999: 'Toch wordt er ook wel met liefde over de Fiat Multipla gesproken. Vooral door vrouwen. ''Dolfijntje'' is de meest gehoorde koosnaam die ze de auto meegeven. Omdat hij zo'n klein neusje heeft en een vrij hoog gelaat, net als een dolfijn.'

Een Fiat-dealer die anoniem wil blijven: 'De Multipla heeft een heel eigen koperskliek. Sommigen vinden hem lelijk, anderen vinden hem mooi. De Fiat Doblò doet het een stuk beter met zijn brutale voorkant. Daarmee krijgt-ie iets terreinauto-achtigs. Waarom mensen dat willen? Tsja. Waarom wil een beetje succesvolle zakenman tegenwoordig een stationcar? Dat zijn gewoon trends.'

Henk Kamperman van Honda, die binnenkort de Stream op de markt brengt: 'In Europa willen mensen een kleinere ruimtewagen. Dan hoef je niet zo te wringen en te tobben om je auto kwijt te raken. Waarom mensen zoveel binnenruimte nodig hebben, weet ik niet. Misschien omdat het leuker is om met zijn zevenen in één auto in plaats van in twee auto's in de file te staan.'

Meer over