Huisarts kan niet declareren

Waarvoor huisartsen vreesden, gebeurde: het computersysteem om declaraties te kunnen indienen, sloeg deze week op hol. De verzekeraars zeggen dat de rust vanzelf weerkeert....

Huisarts Hans Gimbel uit Heerhugowaard wacht noodgedwongen even met declareren. Deze week had hij voor zijn patiënten het nieuwe inschrijftarief moeten aanvragen, een gevolg van de nieuwe zorgverzekeringswet. Maar hij voorzag problemen en kreeg gelijk: het computersysteem dat de artsen verbindt met de verzekeraars raakte overbelast.

Gimbel hoort van collega’s dat zij hun declaraties terugkrijgen omdat ‘de patiënt niet wordt herkend’. Huisartsen kunnen niet in het systeem, sommige verzekeraars zijn niet online, codes blijken onjuist en nu veel patiënten van verzekeraar wisselen, kloppen hun gegevens niet meer.

De administratieve chaos heeft te maken met de enorme toename van het aantal declaraties dat de huisarts sinds deze week moet indienen. Tot vorig jaar ontvingen huisartsen voor hun ziekenfondsverzekerden (tweederde van alle Nederlanders) een vast bedrag per jaar en hoefden ze niet door te geven hoe vaak die op het spreekuur kwamen. De particulier verzekerden kregen een rekening die ze zelf bij de verzekeraar indienden.

Voortaan moeten huisartsen voor alle bij hen ingeschreven patiënten vier keer per jaar een inschrijftarief van 13 euro aanvragen en alle consulten declareren. Dat alles per computer. Alle verzekeraars zouden daartoe sinds 1 januari moeten zijn aangesloten bij het digitale declaratieportaal Vecozo.

Voordat de huisartsen kunnen declareren moeten zij in het systeem controleren of en waar hun patiënten zijn verzekerd. Volgens een woordvoerder van Zorgverzekeraars Nederland (ZN) maken de huisartsen bij die ‘controle op verzekeringsrecht’ (cov) veel fouten.

Het systeem is volgens ZN berekend op een controle van zestien miljoen patiënten. ‘Maar er zijn in korte tijd al meer dan honderd miljoen controles uitgevoerd’, aldus de woordvoerder. Tweede probleem: de huisartsen zijn op 2 januari massaal aan het invoeren geslagen, net in een periode dat ook andere zorgverleners intensief van het systeem gebruikmaken.

De huisartsen zeggen dat zij de verzekeraars hebben gewaarschuwd voor de problemen. ‘We hebben steeds gehoord dat alles goed zou komen. Ze kunnen zich nu niet achter het systeem verschuilen’, aldus de woordvoerder van de Landelijke Huisartsen Vereniging.

De komende dagen wordt bekeken of het declaratiesysteem technische onvolkomenheden heeft. ‘Verder is het een kwestie van rustig wachten tot de drukte voorbij is’, aldus de ZN-woordvoerder.

Huisarts Gimbel wil zich aanmelden bij Famed, een maatschappij die de facturering overneemt. ‘Dat kost geld maar ik zit nu de helft van mijn tijd voor mijn administratrie achter de computer, dat wordt echt te gortig.’

Bij Famed hebben de administratieve problemen al tot extra aanmeldingen geleid, zegt directeur Frank Verweij. Ruim dertienhonderd huisartsenpraktijken bedient de maatschappij al. ‘Veel huisartsen hebben afgewacht maar zullen inzien met welke rompslomp ze nu te maken krijgen.'

Meer over