Houten auto uit Finland. Maar is die ook groen?

VAN ONZE VERSLAGGEVER GERARD REIJN

AMSTERDAM - Op zich al verrassend dat een papierfabriek aanwezig is op de autosalon van Genève, die op 6 maart begint. Maar het Finse concern UPM komt ook meteen met een van de spraakmakendste inzendingen: een auto van hout.

Eigenlijk is 'hout' iets te oneerbiedig uitgedrukt. Een groot deel van het voertuig is inderdaad van hout, in dit geval een vorm van verbeterd multiplex. Maar veel onderdelen zijn gemaakt van materialen waarin de houtnerf zal ontbreken: composieten op basis van cellulose en andere ingrediënten uit hout.

Hoe het de problemen precies heeft opgelost, dat wil UPM niet kwijt, maar de auto voldoet aan alle eisen. Hij mag dus ook gewoon de weg op. Brandveiligheid is geregeld, botsveiligheid idem. Dat laatste is gelukt door de constructie te maken van koolstofvezel, andere natuurlijke vezels en composieten, en her en der metaal.

Niet alleen de auto is uit dode bomen vervaardigd, ook de brandstof. De motor zal lopen op een diesel gemaakt van houtafval en boomschors.

Want dat is wat UPM wil demonstreren: je kunt heel veel met hout en met materialen gebaseerd op hout. Dat heeft het bedrijf ook hard nodig. UPM is een van de grote papierconcerns in Finland. Maar papier is uit. Vorig jaar moest het concern zijn productie met 7 procent verlagen. Het bedrijf heeft zich al eerder toegelegd op nieuwe materialen, en de auto is een prachtige testcase hiervoor.

Natuurlijk werkt zo'n demonstratie-auto alleen als er grote voordelen te melden zijn. UPM wijst erop dat de op hout gebaseerde materialen 'vernieuwbaar' zijn, dus niet eindig zoals staal en aluminium. De productie van deze materialen zou ook veel minder energie vergen dan die van de meest gebruikte metalen, maar hoeveel energie ermee kan worden uitgespaard, daarover doet UPM geen uitspraak.

Maar het grote voordeel is: gewicht. 'Een auto van deze grootte weegt in het algemeen 1.350 tot 1.600 kilo. Onze auto weegt 1.000 kilo', stelt een woordvoerder. 'En minder kilo's betekent: minder brandstof.'

Dat klinkt allemaal heel groen, maar wat zou er gebeuren als Volkswagen dit jaar al zijn auto's van UPM's materialen zou maken? Hoe veel hectare bos is er dan nodig? Daarover zwijgt UPM.

UPM is niet de eerste die een 'houten' auto maakt. Sterker nog: de eerste auto's waren eigenlijk paardloze koetsen en waren grotendeels van hout. En in 2008 bouwde de Amerikaanse ontwerper Joe Harnon een sportwagen, van écht hout, met houtnerf en al. Maar Harnons Splinter heeft nooit gereden.

undefined

Meer over