Holland Festival

De vormgeving van het Holland Festival heeft een traditie die zo oud is als het festival zelf. Vanaf de eerste aflevering in 1947 maakten spraakmakende ontwerpers als Eppo Doeve, Dick Elffers, Gielijn Escher, Gert Dumbar en Anthon Beeke de affiches.

Sinds 2005 is de vormgeving in handen van Maureen Mooren (tot 2007 samen met Daniël van der Velden), die ook het ontwerp bedacht voor de gratis programmapocket die in 60.000 exemplaren is verspreid.

Het moest anders dan in voorgaande jaren, zegt Mooren. 'Het festival wilde sterker benadrukken dat het om podiumkunsten gaat. Dat bleef een beetje impliciet in de affiches en covers die ik eerder maakte.' De oplossing: een podium, bestaande uit een stapel A3-vellen, met daarop de relevante informatie staand en liggend in de Helvetica ('de kleuren koos ik intuïtief') en het HF-logo als een driedimensionaal decorstuk ertussenin.

Geen mainstreamontwerp, en dat was ook niet de bedoeling. 'De tijden veranderen voor de kunst. Maar toen festivaldirecteur Pierre Audi mij vroeg, benadrukte hij dat het Holland Festival zijn voorbeeldfunctie behoudt. Oók in vormgeving.'

undefined

Meer over