Holland Festival veel groter

Het Holland Festival gaat een 'renaissance' tegemoet. Het breidt zijn programma uit, het gaat weer vier weken duren en het scherpt zijn dubbelrol aan als cultuurimporteur en bundelaar van 'het beste dat Nederland te bieden heeft'....

Van onze verslaggever Roland de Beer

Bovendien adopteert het festival nieuwe takken van kunst, en heeft het een nieuwe vestigingsplaats in het Amsterdamse Muziekgebouw aan het IJ, waar zich een groot deel van het festival gaat afspelen.

Geholpen door een uitbreiding van de subsidie met acht ton, ziet de nieuwe artistiek directeur Pierre Audi mogelijkheden het Holland Festival te laten ontstijgen aan een 'periode van identiteitscrises'. Audi wil 'terug naar het elan dat het Holland Festival 35 jaar kenmerkte na zijn oprichting in 1947'.

Muziek en muziektheater, door Audi's voorganger Ivo van Hove op een wat lager pitje gezet, hernemen een centrale rol. Audi beschouwt deze genres als 'de meest aangewezen bron van oriëntatie op andere culturen', maar ziet ook in de terugkeer van het Concertgebouworkest, na tien jaar van afwezigheid in het programma, een 'even verheugende als voor de hand liggende stap'. Naast toneel en dans komen tot Audi's afzwaaien in 2008 ook beeldende kunst, film, literatuur en architectuur aan bod, waarbij het accent overigens van jaar tot jaar zal verschuiven.

In de foyer van, volgens Audi, 'het opwindendste nieuwe cultuurgebouw in Europa', presenteerden de artistiek leider en zakelijk directeur Jacques van Veen vrijdag de editie 2005. Die begint 1 juni in het Amsterdamse Concertgebouw met premières van Louis Andriessen, Rob Zuidam en Toru Takemitsu door het Asko-Schönberg Ensemble en het traditionele Reigakusha Gagaku Ensemble uit Tokyo. Het Muziektheater aan het Waterlooplein, waar Audi een tweede domicilie heeft als directeur van de Nederlandse Opera, maakt zijn 'debuut als internationaal festivaltheater'. Het herbergt, naast producties van de Nederlandse Opera, het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater, vier gastvoorstellingen van de Hamburgische Staatsoper. Die treedt op met een dubbelpresentatie van Alban Bergs opera's Wozzeck en Lulu, onder leiding van Ingo Metzmacher en de regisseur Peter Konwitschny.

De Oude Kerk en de Nieuwe Kerk zijn 'terug in het festival' als muziekpodia en 'oorden van spiritualiteit'. Veel aandacht wordt besteed aan componisten als de Est Arvo Pärt (vijf concerten) en de Brit John Tavener, van wie in de Oude Kerk een acht uur durende koorcyclus wordt gecelebreerd. Ook Claude Vivier, Jan van de Putte, Laurie Anderson en Andriessen vallen onder het motto 'Hemel en Hel'. Muziektheaterwerk van Rob Zuidam en Kaija Saariaho is te zien in het Muziekgebouw en de Stadsschouwburg.

De Vlaming Guy Cassiers is een prominente festivalgast als regisseur van Zuidams Rage d'amours, en met zijn eigen vierdelige toneelversie van Prousts romancyclus À la recherche du temps perdu. Johan Simons is vertegenwoordigd met Elementaire deeltjes (naar Michel Houellebecq) en Heiner Müllers Anatomie Titus. Bij de 38 producties in de editie 2005 zit ook theaterwerk uit de Pacific Island en van Pippo Delbono, en de NDT III-productie 2 Lips and dancers and space onder leiding van Bob Wilson.

Meer over