Hoge nood in cockpit boven Servië

Duizenden meters boven Servië, omgeven door lichtsporen van raketten, een volle blaas voelen. Het is de angstdroom van de F-16 piloten in Amendola....

Om een piloot in oorlog te behoeden voor een aantal extra benarde minuten is het tijdstip van de maaltijden aangepast aan de vlucht. Op het juiste moment stoppen met drinken vergroot de kans dat een piloot de zes uur in de cockpit ongeschonden doorkomt, weet de luchtmacht. De ervaring heeft geleerd dat ook de blaas te trainen is.

Niettemin kunnen de zenuwen bij de vlieger opspelen, zeker in oorlogstijd. Voor het opstijgen gaan de piloten daarom altijd 'even tegen de schutting', zegt een vlieger. Na de start zijn ze aangewezen op een speciaal geprepareerde plastic zak.

In de krappe cockpit kan die zak de vlieger onaangename minuten bezorgen. Om erin te kunnen urineren moet hij zich losmaken uit zijn veiligheidsriemen. Daarbij dient hij voorzichtig te werk gaan. Een ongecontroleerde duw of tik tegen het instrumentpaneel kan dramatische gevolgen hebben.

De grootste schrik van het piloot is het per ongeluk inwerking stellen van de schietstoel. Aangezien de parachute aan de schietstoel vastzit en niet aan de vlieger heeft het in werking stellen van het ontsnappingsmechanisme nare consequenties.

Doorgaans lukt het de piloot om zonder moeilijkheden in de geprepareerde zak te urineren. In de zak zit een chemische substantie dat ook wel wordt aangeduid als 'pisversteviger'. Het middel verhardt de urine om te voorkomen dat het vocht in de cockpit komt. Dat zou schadelijk zijn voor de instrumenten. 'Het wordt een soort jelly', zegt de piloot. 'Je kunt het bij wijze van spreken in de hoek van de cockpit zetten.'

Meer over