'Hoet ultieme pr-man voor de kunst'

AMSTERDAM - De Belgische oud-museumdirecteur, tentoonstellingmaker en kunstkenner Jan Hoet is donderdag op 77-jarige leeftijd overleden in een ziekenhuis in Gent. Hij werd kunstpaus genoemd wegens het vuur waarmee hij in talloze tv-optredens en interviews het geloof in de kunst belijdde. Zijn belangrijkste verdienste was dat hij hedendaagse kunst ontsloot voor een groot publiek.

'De Belgische kunstwereld verliest een vader', twitterde de Belgische premier Elio Di Rupo na zijn dood. 'Vlaanderen verliest een van zijn kleurrijkste en belangrijkste kunstfiguren', berichtte de Vlaamse minister-president Kris Peeters.

Hoet werd in 1975 directeur van het Gentse Museum voor Hedendaagse Kunst, het eerste museum in België dat gewijd was aan hedendaagse kunst. Hij maakte gedurfde tentoonstellingen, die de emoties in het conservatieve Vlaanderen soms hoog deden oplopen.

Internationaal vermaard werd hij met zijn baanbrekende project Chambres d'Amis uit 1986, waarbij hij kunst naar de mensen bracht. Hoet toonde werken van bekende kunstenaars in privéwoningen in Gent. Hij was ook curator van de negende Documenta in Kassel (1992) en vulde twee keer het Belgische paviljoen op de Biënnale van Venetië. Deze exposities gelden als een graadmeter voor de moderne kunst.

Ondanks zijn succes in het buitenland bleef hij tot zijn pensionering bij zijn museum in Gent. Het kreeg in 1999 een eigen gebouw en een nieuwe naam, Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (SMAK). Ter gelegenheid van de opening organiseerde de museumdirecteur een bokswedstrijd tussen hem en een kunstenaar. Na zijn pensionering richtte hij een nieuw museum voor hedendaagse kunst op in het Duitse stadje Herford en was hij nog bij tal van tentoonstellingen betrokken.

Ann Demeester, de Vlaamse directeur van het Frans Hals Museum in Haarlem, was in die tijd zijn assistent. 'Ik heb ontzettend veel van hem geleerd. Hoe je als curator intuïtief en intellectueel kan zijn. Hij kon helder en scherp denken, maar wist van zijn tentoonstellingen ook altijd een cadeautje te maken. Hij gaf nooit toe aan politici en critici die vinden dat moderne kunst te complex is. Moeilijk was voor hem juist spannend.'

Ze roemt zijn vermogen om enthousiasme voor kunst te wekken. 'Hij wist mensen te betoveren. Een soort Emile Ratelband, maar dan met inhoud. Hij was een ultieme pr-man voor hedendaagse kunst, zonder dat hij verviel in badinerende simplificaties.'

'Ik heb van Jan geleerd te vechten. Te vechten voor hetgeen waarin je gelooft', zei een geëmotioneerde Luc Tuymans gisteren op de Belgische televisie. Hoet betekende veel voor de internationaal vermaarde kunstenaar. Tuymans: 'Met zijn dood komt een eind aan het tijdperk van de grote curatoren.'

pagina v2-3 Baanbrekend en bevlogen

undefined

Meer over