Hoera, weer iets negatiefs gevonden over Montessori

Wat een kanjer van een wijf moet dat geweest zijn, die Maria Montessori. Wat een geëmancipeerde politica. Je poot stijf houden, de boel zo uitleggen, dat zelfs de meest angstaanjagende man uit het fascistische Italië aan haar voeten lag....

We hebben weer iets negatiefs van Maria gevonden, hoera! Maria was fout en het leersysteem gevoelig voor fout gebruik. Ik word hier zo vreselijk moedeloos van.

Mijn dochter, die op de montessori-basisschool zat, mocht zelf kiezen naar welke middelbare school ze wilde. We gingen een aantal scholen af. We wonen in de buurt van een stuk of vijf middelbare scholen. Katholiek, openbaar, streng, minder streng, groot, klein, noem maar op.

Nu is er in Leiden geen vervolg op de montessori-basisschool, maar deze leermethode sprak ons wel aan. De dichtstbijzijnde middelbare montessorischool is het HML in Den Haag, dus ook daar gingen we natuurlijk kijken. Ontzettend spannend om als ouder je kleine verlegen meisje van 11 een school in Den Haag te laten zien, want voor je 't weet, willen ze ver weg, in een andere stad op school!

Juist omdat mijn dochter erg verlegen is, maar wel een enorm sterke wil heeft, lieten we haar zelf kiezen. En ja hoor, ze koos voor het HML! Vanaf de periode waarin ze kon kiezen tot op heden, blijf ik haar kenbaar maken dat ze, als ze het niet fijn vindt, ook in Leiden naar de middelbare school mag, omdat ik vind dat een fijne sfeer, waarin je je veilig voelt belangrijk is. Vastberaden als ze is, wilde ze gewoon, als enige uit groep acht, naar deze school, ook al moet ze veel reizen, punt uit.

Iedere dag van Leiden naar Den Haag en terug. Veel ouders vonden dat hun kind meer disipline nodig had, vonden de afstand te groot, of de keuze te duur en veel kinderen durven dan nog net de lange reis zelf niet aan. Wij hadden onze dochter de keus gelaten en moesten het er, trots op haar eigen keuze, gewoon mee doen. We hadden er tot vandaag geen spijt van, want ze vindt het er heel erg fijn en bij alle kanttekeningen die we plaatsten, verdedigde ze haar school met hart en ziel. Ze is nu 12 en stapt iedere dag dapper de deur uit voor de reis die ze zelf koos. Op weg naar volwassenheid.

Ik ken helaas nog geen school waar de kinderen alle leerstof helemaal te gek vinden, maar deze school maakte het volgens mij zo aangenaam mogelijk voor onze kwetsbare pubers! Haar methode bereidt sterke karakters voor, lees ik (de Volkskrant, 7 september), en een perfecte discipline! Ja, die kon de Duce natuurlijk wel gebruiken, mits ze achter hem stonden. Uitkijken dus, voor een school waar de conceptie zelf niet is bestand tegen de lokroep van een totalitair bewind. . .

LEIDEN Cocky de Jong

Zwak

Eens in de zoveel tijd is er wel weer iemand die probeert het montessorionderwijs zwart te maken. De wetenschappelijke fundering waarmee H. Leenders conclusies trekt over het huidige montessorionderwijs, brieven van 65 jaar geleden, is ronduit zwak. Verder gaat haar conclusie dat montessorionderwijs niet bestand is tegen een totalitair bewind net zo goed op voor iedere andere vorm van onderwijs. Door het individuele karakter van het montessorionderwijs valt het zelfs te beargumenteren dat zij er beter tegen bestand is, zeker als men kijkt naar fascisme, waarin het groepsgevoel fundamenteel is en dus lijnrecht tegenover individualisme staat.

HOOFDDORP M. van Otegem

Fout

Eerst was het de vader van Maxima die fout was, nu is het weer mevrouw Montessori. Moeten we daarom onze kinderen van deze scholen afhalen, omdat de betreffende pedagoge 'Il Duce' en zijn ideeën aanhing?

Antwoord: moeten we de padvinderij opheffen omdat oprichter Baden-Powell fascistoïde trekjes had? Moeten we de Engelse koninklijke familie afschaffen omdat leden ervan in de jaren dertig Hitler wilden binnenhalen? Mogen we nooit meer in een Ford rijden, omdat Henry Ford de nazi-partijkas spekte?

Mogen we nooit meer naar The Lion King en Donald Duck kijken, omdat Walt Disney Adolfje wel zag zitten?

Nee toch? Toch. . .?

AMSTERDAM Maarten Buijs

Rakkertjes

De onderwijsmethode van Maria Montessori blijkt programmatisch leeg te zijn. Zo hoort het ook voor een didactische methode. Je kunt hem dus gebruiken voor iedere doelstelling. Opvoeding tot fascistische of linkse totalitaire rakkertjes is net zo goed mogelijk als tot democratische lieverdjes. Prima ook dat er zelfdiscipline wordt geleerd: reuzegoed voor zowel zelfstudie als werken in teamverband.

Maar als je twijfelt of de montessorischool in je buurt beantwoordt aan jouw democratische bedoelingen, dan doe je er goed aan de gezindheid van directie en schoolbestuur te checken.

AMSTERDAM L.C. Utrecht

Racisme

'Bij Steiner zat rassenleer nog in de methode, bij Montessori is daar geen sprake van.' Met deze uitspraak meent directeur P. Moedt van het Montessori College Oost in Amsterdam de berichten over de sympathie van Maria Montessori voor het Italiaanse fascisme (de Volkskrant, 8 september) te moeten relativeren. Een paar zinnen verder is dit veronderstelde verschil al tot een vaststaand feit gemaakt en als zodanig beaamd door de Groningse hoogleraar pedagogiek J. Dekker.

In het werk van Rudolf Steiner is geen sprake van een rassenleer. Bij de Vrije Scholen bestaat geen methode waarvan zoiets omineus als een rassenleer ooit een onderdeel geweest zou kunnen zijn. Dat er in het werk van Rudolf Steiner (1863-1925) geen sprake is van een rassenleer, is vastgesteld door de onderzoekscommissie onder leiding van de jurist dr. Th. van Baarda

Dat het Vrije School-onderwijs vijf jaar geleden beschuldigd werd vanwege vermeend racisme, zullen velen zich nog wel herinneren. In 1995 was een bericht in de Volkskrant zelfs aanleiding voor een onderzoek door de Onderwijsinspectie. 'Geen sprake van racisme bij Vrije Scholen', zo luidde de conclusie.

Dat een enkele leraar in het vak aardrijkskunde stereotyperingen van volken en rassen hanteerde waarin discriminerende tendensen schuil kunnen gaan, was een constatering van de Onderwijsinspectie waar wij het niet bij hebben gelaten. Daarom hebben wij de ontwikkeling van een formeel antidiscriminatiebeleid ter hand genomen en werken Vrije Scholen nu met een gedragscode en klachtenprocedure.

ZEIST Cees Lam en Ron Dunselman

Meer over