Hoera voor de vrouwenstropdas

Mode Fashion: Box inventariseert klassieke kledingstukken van de afgelopen eeuw - inclusief de sterren die ze populair maakten. Prachtige foto's, onbenullige teksten.

Z ullen we maar meteen met de conclusie beginnen? Als kijkboek is Fashion: Box - de modeklassiekers en de iconen die ze onsterfelijk maakten niet te versmaden. Als naslagwerk, of zelfs maar als leesboek, is dit bijna vijfhonderd pagina's tellende overzichteen prul. Waarom zijn teksten over mode toch vaak zo pretentieus en onbenullig tegelijk? Waarom toch altijd dweperige zinnen als 'Stijl en fijngevoeligheid, verenigd in een duurzame band' of 'De kleur zwart heeft een macht die een breed scala aan gevoelens en emotionele nuances kan oproepen'?


Ze staan al in het eerste hoofdstuk, dat The Little Black Dress behandelt, het kleine zwartje jurkje (dat doorgaans heus niet veel kleiner is dan een blauw of groen exemplaar, maar dat in modekringen graag liefkozend zo genoemd wordt). Twee paginaatjes met een handvol anekdotes in tamelijk onleesbaar proza, aangevuld met wat namen van films en sterren die de zwarte jurk tot een icoon hebben gemaakt - dat is het is wel zo'n beetje.


En dat is eigenlijk maar goed ook. Des te meer ruimte is er voor de foto's. Van Audrey Hepburn in zwart-met-parels in de film Breakfast at Tiffany's, van Sex and the City's Carrie, Miranda, Charlotte en Samantha, ook alle vier in beeldig zwart. Van Marilyn Monroe die een luchtsprong maakt waardoor haar benen achter haar lichaam verdwijnen - een klassiek beeld van Philippe Halsman, waar je elke keer vrolijk van wordt als je het ziet.


Zo komen ook de spijkerbroek, de witte bloes, de trenchcoat, de kokerrok, het T-shirt en nog meer aan bod. Ontroerend is de 13-jarige Jodie Foster in Taxi Driver in (nogal keurige) hotpants, lekker ordinair is Pamela Anderson in de hare, van glitters voorzien en ultrakort.


Modieus sexy was Jane Fonda in minirok in de jaren zestig, ronduit gevaarlijk Sharon Stone in Basic Instinct, in de beroemde scène waarin ze het ene been over het andere slaat. En bloedmooi is Brigitte Bardot in een simpel, wit T-shirt.


En al ligt dat natuurlijk voornamelijk aan Bardot en niet zozeer aan het witte T-shirt, toch ontkom je er niet aan te denken: wat een goed kledingstuk is dat toch. Net zoals je de twinset herontdekt door dit overzicht, de stropdas voor vrouwen, de coltrui en de capribroek. Kledingstukken die werkelijk tijdloos zijn, al lijkt dat een contradictie in de mode, en die je meteen (weer) wilt gaan dragen. In die zin is Fashion: Box beslist inspirerend.


'Mode is altijd een middel geweest om te ontsnappen aan de sleur van het dagelijks leven', schrijft auteur Antonio Mancinelli. Oké. Waarna hij weer gierend uit de bocht vliegt: 'Toch willen we ook dat onze mode- en filmiconen blijven stralen aan het stormachtige firmament van ons leven, misschien omdat we ons door hen wat minder eenzaam voelen.' Kijken maar. Niet lezen.


Antonio Mancinelli: Fashion: Box - de modeklassiekers en de iconen die ze onsterfelijk maakten.


Thoth; 480 pagina's; € 29,90.


ISBN 978 90 77699 10 2.


Meer over