4 vragen

Hoe kon het maandag zo misgaan bij Facebook, Instagram en WhatsApp?

Eén bedrijf had last van een storing, miljarden gebruikers raakten urenlang hun communicatiekanalen kwijt. Wat gebeurde er maandagavond bij Facebook en de andere diensten die het techbedrijf bezit, zoals Instagram en WhatsApp?

Facebook, WhatsApp en Instagram waren maandavond alledrie vanaf een uur of zes onbereikbaar.  Beeld EPA
Facebook, WhatsApp en Instagram waren maandavond alledrie vanaf een uur of zes onbereikbaar.Beeld EPA

Wat veroorzaakte de storing bij Facebook?

Een datapakketje, zoals een WhatsApp-bericht of het verzoek aan de Instagram-app om de nieuwste foto’s te tonen, vindt niet vanzelf zijn weg op internet. Dat bestaat uit een complex labyrint van onderling verbonden netwerken. Het Border Gateway Protocol fungeert als routekaart daarvan: dat bestaat uit een gigantische lijst mogelijke wegen waarmee data langs de vele knooppunten van het internet (routers) gestuurd kan worden, om op de plaats van bestemming te laten belanden.

Dan moet zo’n datapakketje wel weten waar die plaats van bestemming ís. Daar ging het maandagavond mis: een wijziging in de instellingen van enkele cruciale knooppunten in het Facebooknetwerk veroorzaakte onderlinge communicatieproblemen, schrijft het bedrijf zelf in een blogpost. Het gevolg was dat het hele Facebooknetwerk, inclusief WhatsApp en Instagram, verzuimde zijn locatie op het internet nog langer door te geven, reconstrueerde de internetverkeersregelaar Cloudflare.

Het was alsof een huisadres plots uit het navigatiesysteem verdween, waarna de automobilisten een tijdje richtingloos rondreden om huiswaarts te keren met de boodschap: ik heb het niet kunnen vinden.

Cloudflare ziet geen aanwijzingen voor een digitale aanval op de systemen voor Facebook. Er zijn ook geen aanwijzingen dat persoonlijke gegevens zijn gelekt door de storing.

- Beeld -
-Beeld -

Waarom duurde het urenlang om dit probleem op te lossen?

Niet alleen gebruikers ondervonden problemen, ook de werknemers van Facebook zelf: het interne netwerk van het bedrijf lag eruit, daardoor duurde het volgens Facebook langer om de oorzaak van het probleem te vinden. Zo konden werknemers niet bij hun communicatieplatform, schrijft The New York Times. Sommigen zouden zelfs hun kantoor niet meer inkomen omdat toegangspasjes dienst weigerden. De storing werd verholpen toen een team de servers van het bedrijf handmatig wisten te resetten in een datacentrum in Californië, meldt de krant op basis van bronnen bij Facebook.

Welke impact heeft de storing gehad?

Miljarden gebruikers hebben kunnen ervaren hoezeer ze afhankelijk zijn van WhatsApp, de grootste berichtendienst ter wereld, Facebook, het grootste sociale medium, en Instagram. Zo maken maar liefst 12 miljoen Nederlanders volgens marktonderzoeker Newcom gebruik van WhatsApp.

Een deel van de kleine bedrijven gebruikt de platformen bovendien om hun waar of diensten aan de man te brengen. In sommige landen, waaronder India, vormen ze voor veel bedrijven zelfs het primaire communicatiemiddel met klanten. ‘Mijn hele zaak ligt plat’, zei de eigenaar van een voedselbezorgdienst in Delhi bijvoorbeeld tegen The New York Times; hij neemt zijn orders aan via WhatsApp en Facebook.

Hoe zit het met de schade voor Facebook zelf?

Duidelijk is dat Facebook vele miljoenen aan advertentie-inkomsten is misgelopen, de 73 miljard euro indachtig die het bedrijf vorig jaar aan advertenties verdiende. De vraag is of het bedrijf er last van krijgt dat een deel van de gebruikers door de storing heeft geproefd aan alternatieven, zoals de berichtendiensten Signal en Telegram. Signal zegt er miljoenen nieuwe gebruikers bij te hebben gekregen.

Facebook beleeft hoe dan ook een slechte week. Op zondag trad klokkenluider Frances Haugen naar buiten, een voormalig medewerker die het platform ervan beschuldigt niets te doen aan extreme en polariserende berichten uit financiële overwegingen: zulke berichten klikken nou eenmaal lekker. Dinsdag getuigt ze hierover in het Amerikaanse Congres. Volgens Bloomberg zakten de aandelen van de techreus maandag met bijna 5 procent in, waardoor Facebookbaas Mark Zuckerberg persoonlijk meer dan 5 miljard euro kwijt zou zijn geraakt.

Meer over