Hoe James Bond de wereld veranderde

JAMES Bond is wereldnieuws. Zijn nieuwste verschijning, in Die Another Day, werd vorige week gemeld door zowel het NOS Journaal als het RTL Nieuws....

De wereldpremière van Die Another Day gaat gepaard met de veertigste verjaardag van James Bond. Om dit lustrum te vieren, schreven John Cork en Bruce Scivally op verzoek van producenten Barbara Broccoli en Michael G. Wilson een boek dat de onbescheiden titel The Legacy meekreeg.

In James Bond - The Legacy onderzoeken Cork ('een fan van het eerste uur', erkent hij in de inleiding) en Scivally de invloed van Bond op de populaire cultuur. 'Hoe heeft James Bond de wereld veranderd?', luidt hun provocerende kernvraag. Het antwoord wordt uiteengezet in twaalf uitgebreide hoofdstukken, waarin de auteurs met veel kennis van zaken verslag doen van hun bevindingen.

James Bond - The Legacy is niet zomaar een boek voor en door fans, ook al werd het op verzoek van de firma James Bond gemaakt. Met zijn 550 foto's, onder meer uit het archief van producentenfamilie Broccoli, verdient het eerder de kwalificatie officiële geschiedschrijving, van het soort waarin degelijke stukken, kritiek, en faits divers even belangrijk worden geacht. The Legacy biedt inzicht in Bonds sociologische implicaties, er wordt ingegaan op de ontwerpen voor filmposters én de schrijvers leggen uit welke kleding 007 bij welke gelegenheden draagt - vooral de manchetknopen krijgen de nodige aandacht. Vanzelfsprekend komen ook de verdiensten van acteur Desmond Llewelyn aan bod, de in 1999 overleden acteur die als uitvinder Q in zeventien Bond-films de fantasie tartte.

De grote verdienste van Cork en Scivally is de wijze waarop zij in kaart brengen hoe James Bond door de jaren heen zijn karakter bijstelde. Hij begon in Dr. No als de man die het Westen in de Koude Oorlog hoop moest bieden, om zich na de val van de Muur in 1989 te gaan richten op internationale terroristen.

De eigenschap om constant te veranderen maakt Bond tot een filmidool waarvan de houdbaarheidsdatum voorlopig onbekend blijft. Maandag stootte de veertigjarige superspion de nieuwste Britse held, Harry Potter, van de eerste plaats in de Amerikaanse toptien van best bezochte films van de afgelopen week. Ook Harry weet het nu zeker: nobody does it better.

Meer over