HIPHOP- TOP?

Amerikaanse hiphoppers als Dr Dre, Snoop Dogg en Scarface gaan in juni praten over het slechte imago van hiphop. Een initiatief van Def Jam-baas Rusell Simmons....

André Accord, gospelrapper en vj bij de EO: 'Neem een jongen als R. Kelly, geen rapper oké, maar wel een megaster. Die zingt in een van zijn laatste nummers, I wish, over een jeugdvriend die door geweld is omgekomen. Vrij vertaald zegt hij: al dat succes, al dat geld. Ze kunnen mij gestolen worden, als ik je maar weer even kan ontmoeten. Dat zijn toch teksten die erin hakken bij fans.

Raps hebben ook zo'n impact. Fans horen de teksten over geweld en moorden, en denken: de volgende keer dat ik in de problemen kom, trek ik een gun en handel ik het af. Zo'n rap-top is een goed initiatief. En geloof mij, een jongen als Eminem is nu big time, verdient miljoenen guldens. Maar al dat geld kan de leegte in zijn leven niet opvullen.'

Brian Silos, rapte vroeger uitsluitend over geweld, seks en moorden maar is nu 'bekeerd tot Christus': 'Ik zat bij een gang, dat hoor je stoere praatjes over geweld, over welke meiden er ''gepakt'' zijn. Die verhalen zijn je wereld, dus rap je erover. Echt joh, ik moest er erg aan wennen toen ik na mijn bekering teksten ging schrijven zonder gevloek. Dat klonk niet. Dus ga je zoeken naar oplossingen, je wordt steeds geraffineerder, geavanceerder. Wat blijkt, gevloek is niet nodig. Gasten die dat wel doen, hardcore-jongens als Onyx, besmetten met hun teksten bewust hun fans.'

Rap-trio Onyx op hun Def Jam-album Shut 'Em Down (1998) over 'Street Nigguz' 'Everyday niggaz gambalin', pumpin' drugs, scrambalin'. My nigga got shot, that same spot you standin' in. Bitch nigga hate, rich nigga sniff for Eight, suffocate. Jail nigga liftin' weights, fuck the Jake. We brake laws, snuffin' motherfuckas, breakin' drawers. Robbin' liquor stores. Rubbin' ghetto niggaz dirty drawers. Never hesitate to bass, kick your fuckin' ass. Fuck work, nigga take cash. Wit' the quick. Open cases, wit' razors. They open face. Paid niggaz got guns wit' lasers. Sky pagers. Chrome rims and loud systems. So what the light? You make the white.'

Arie Hut, hiphop-liefhebber: 'Nummertje hè van Onyx, maar ik mag dat wel, die heftige teksten. Neem Big Punisher, inmiddels dood. Op een van zijn albums stapt ie in zijn auto als hij door iemand wordt aangesproken op een manier die hem niet bevalt. Wat doet ie, hij knalt 'm neer. Dat is grappig, nu ja grappig. Het is niet realistisch, dus zie ik dat als een lolletje. Het is echt niet zo dat ik na zo'n tekst meteen de deur uitloop om mijn buurman te grazen te nemen. Steeds meer rappers nemen afstand van geweld. Ze gaan daarmee terug naar de begindagen van de rap, de old school-jongens die rapten over vrolijke hiphop-feesten.'

E-Life, rapper: 'Ik weet het niet, man. Als het positief is zo'n rap-top dan ben ik down. Maar in de wereld zie je zoveel vooroordelen over rap, die poets je niet weg met een conferentie. Het lijkt steeds erger te worden ook in Nederland. Je moet de radio eens monitoren, nadat een hiphop-plaat is gedraaid. Te erg voor woorden gewoon. Wij muzikanten worden nog steeds als huppelende negertjes neergezet. On the street denken ze bij hiphop aan mannetjes met wijde broeken, grote sneakers en goud om de nek. Te bizar. Bij rock wordt nooit gedacht aan langharige kerels met zwarte hesjes vol emblemen.

De invloed van hiphop op de maatschappij is overduidelijk. Kijk naar de commercials op tv, luister naar het taalgebruik. Zolang het in het straatje van de grote jongens past, is het oké. Maar als volwaardige muziekvorm. . .'

Kees de Koning, baas van hiphop-label Top Notch: 'E-life maakt een punt: bij hiphop bepalen vooroordelen het beeld. Als een rapper over geweld zingt, dan wordt meteen gezegd dat hij geweld verheerlijkt. Maar luister eens naar Johnny Cash. Zijn halve oeuvre bevat geweld, in vier nummer bezingt hij hoe hij zijn vrouw vermoordt. Op zijn laatste album wordt op een abstract gruwelijke manier bezongen hoe een ter dood veroordeelde sterft.

Nog een vooroordeel: rappers zijn in hun privé-leven absoluut geen aardige jongens, dus hun muziek kan ook niet oké zijn. Maar Picasso was ook niet zo'n aardige vent, dat houdt niemand tegen om van zijn werk te houden. Céline schreef volgens velen met Voyage au bout de la nuit een van de beste boeken ooit, maar zijn politieke opvattingen deugden niet. De orgiën van Oscar Wilde zijn berucht.

Hiphop is het grootste muziekgenre in de wereld, er wordt het meeste geld aan verdiend. Maar zeker in de Amerika wordt het als bedreigend gezien. En racisme speelt een rol. In Amerika pikt men minder van een zwarte dan van een blanke.'

Op www.rapstation.com: 'De hiphop-top zit al een tijdje in het vat, ze zal hopelijk de pogingen van senator Joseph Liberman in de kiem smoren om een wet uit te vaardigen die de marketing-activiteiten en de verkoop van rapmuziek aan banden legt.'

Walter de Korver van het Nationaal Pop Instituut: 'Rappers hebben met hun heftige teksten de aandacht op zich gevestigd. Dat stoere imago schiet nu zijn doel voorbij. Eigen schuld. . .'

Meer over