Hip kiest Appelsap

Ze hinderden elkaar niet, de twee hiphop-festivals in Amsterdam.

'Where the ladies at?' Rapdelegatie The Alkaholiks had het goed gezien: de mannen waren zaterdagmiddag ruimschoots in de meerderheid op het eerste Amsterdam Hiphop Festival. Debet daaraan was de programmering met de focus op namen die hun faam verwierven in de jaren tachtig en negentig. Die rauwe, wat agressieve hiphop is niet zo'n vrouwending.

Het leek de mannen in het publiek (hoodie, rugzak, petje op en opvallend vaak overdadig getatoeëeerd) niet te hinderen. Ze kwamen voor de publiekstrekkers in de flinke Amerikaanse afvaardiging, zoals EPMD, Redman of Onyx, de oude hiphophelden uit de tijd dat ze nog een jochie waren en wier teksten nog opvallend makkelijk voorop de lippen liggen.

Het uitgestrekte industriële terrein van NDSM was wel een maatje te groot voor de 9.000 bezoekers. Op de scheepshelling bij het hoofdpodium was het gezellig druk, maar de rest van het terrein lag er desolaat bij.

Dat was anders, een dag later, op nóg een openluchthiphopfestival in Amsterdam: Appelsap in het Oosterpark. Daar waren minder bezoekers (7.500, het festival was uitverkocht), maar de verhouding met het feestterrein was beter.

Twee hiphopfestivals in één weekend in dezelfde stad, het leek elkaar niet in de weg te staan. De muzikale invulling van de festivals liep nogal uiteen en daardoor bedienden ze een verschillend publiek. Waar het Amsterdam Hiphop Festival vooral koos voor de rauwere oude school, met veel hiphopklassiekers voor een wat ouder publiek, is Appelsap een muzikaal breder festival, gericht op een overwegend jonger publiek. Naast 'pure' hiphop was er veel ruimte voor aanverwante soul, funk en nieuwe elektronische varianten door veel live-acts. Deze warmere, minder machoachtige kant van de hiphop doet het beter bij de meisjes, die in groten getale op Appelsap afkwamen.

Het was zondag een spannende editie voor Appelsap. 2011 zal de boeken ingaan als het jaar van de grote verandering: na negen gratis edities was Appelsap voor het eerst een betaald festival met meer podia. Het hiphopfestival is in tien edities van kleinschalig buurtfeestje voor vooral eigen plezier uitgegroeid tot een professioneel hiphopfestival voor enkele duizenden bezoekers. De gratis toegang in combinatie met het succesverhaal van Appelsap veroorzaakte vorig jaar op de negende editie een grotere toeloop dan het festival aankon met lange rijen als gevolg. Met een betaalde toegang hoopte de organisatie op een beter beheersbaar festival, en bovendien genereert het zo de middelen om professioneler door te groeien, en meer en grotere internationale namen te engageren.

Appelsap heeft in ieder geval het intieme gevoel van voorgaande jaren weten te behouden. Een goede zet was het extra tweede podium. Vorig jaar bleek de overgang van rap naar moeilijke elektronica op hetzelfde podium voor veel bezoekers een te grote uitdaging. In de nieuwe opzet konden liefhebbers van het oergevoel van Appelsap op de vertrouwde oude stek bij de muziekkoepel van het Oosterpark zoals altijd terecht voor de 'pure' hiphop. Op het andere podium, verder weg in het park, kregen de nieuwe elektronische varianten van hiphop een eigen stek, geprogrammeerd door de populaire clubavondorganisaties Viral Radio en Colors, die hun eigen jonge hippige dancepubliek hadden aangetrokken.

Het verlies van het open karakter betekende wel het verlies van de stille kracht van het festival: de gemêleerde mix van bezoekers. De charme van Appelsap was juist dat überhip naast mottige zwerver, kunstacademiestudent naast Bijlmer-jeugd en peuter naast bejaard stond. Zondag bleek Appelsap vooral een festival voor de hippe jongere.

De spiegel van de stadse samenleving is misschien verloren gegaan, de grote stap voorwaarts van Appelsap bleek zondag ook echt een stap voorwaarts naar een volwassen festival met alle gemakken en ongemakken die daarbij horen. Een stap die ook natuurlijk voelde, al zullen de oude 'Appelsappers' met weemoed terugdenken aan het 'oude' ongedwongener festival zonder hekken om het park.

undefined

Meer over