Hip in blik: een ambachtelijk en duurzaam product

Wat ze verzinnen, in de voedselindustrie! Deze week: gezond eten uit blik.

null Beeld
Beeld

Bonen, peulvruchten en doorgekookte groente: eten uit blik heeft 'een slecht imago', aldus VanBlik. Het bedrijf maakt 'smakelijk, gezond eten uit blik', verkrijgbaar in de varianten chili con carne, kip kokos en curry madras. De missie: blikvoer salonfähig en zelfs cool maken.

In het reclamefilmpje wordt de slogan 'Waar je ook heen gaat neem VanBlik mee' nogal letterlijk genomen. Een jonge, gebruinde vrouw - wetsuit aan, surfplank onder haar linkerarm - zit op haar fixie. Maar waar zich normaal de drinkbidon bevindt, zien we nu een blik curry madras. De getekende etiketten - een collage van groenten en een verdwaalde bergschoen (?) - zouden niet misstaan als behang in een saladbar.

VanBlik wil je het gevoel geven een ambachtelijk en duurzaam product te kopen. En dat is niet geheel onterecht: blik wordt voor 95 procent gerecycled en is daarom een millieuvriendelijke keuze. Jammer dat de rundvleesvariant maar één ster krijgt van het Beter Leven-keurmerk.

We proeven daarom de curry madras - veganistisch en dus de duurzaamste optie. De ingrediënten zijn veelbelovend. Geen vage producten als ammoniumchloride of ascorbinezuur zoals er normaal in kant-en-klaarmaaltijden zit, maar paprika, kokosmelk en kikkererwten.

De curry smaakt prima. In tegenstelling tot wat je verwacht, hebben de groenten nog een bite. Alleen mist het pittige; komt waarschijnlijk door gebrek aan zout, suiker en conserveringsmiddelen.

Cijfer: 7

Meer over