Het werkt wel! van NUHR werkt niet helemaal

Cabaret

Merijn Henfling

Amsterdam Rockers op leeftijd. Dat heeft altijd iets tragisch, zeker als ze na jaren een reünie organiseren. Met hun nieuwe voorstelling Het werkt wel! heeft Niet Uit Het Raam (NUHR) een mooi onderwerp te pakken. Cabaretiers Joep van Deudekom, Viggo Waas en Peter Heerschap en muzikanten Eddie B. Wahr en Kees van der Vooren spelen een rockband die na twaalf jaar weer bij elkaar komt.


Ooit waren ze zeer succesvol, en nu komen ze nog een keer bij elkaar, om - ja, waarom eigenlijk? Vermoedelijk om nog eens binnen te lopen of omdat ze de aandacht niet kunnen missen. En waarom waren ze ooit uit elkaar gegaan? Echt duidelijk wordt het niet, zoals het nieuwe programma van NUHR de bezoeker met wel meer vraagtekens achterlaat.


De bandleden komen in elk geval allemaal mobiel bellend op en hebben meer aandacht voor hun followers op Twitter dan hun geliefden en vrienden. Een knipoog naar Nederland anno nu, zoals de show er meer kent én zoals we van NUHR gewend zijn.


Toch is de groep meer aan zijn stand verplicht. Waar NUHR eerder toneelmatige cabaretprogramma's maakte die scherp de tijdsgeest troffen, is deze voorstelling hooguit een verzameling komische sketches rondom een gammel plotje. Het lichtplan is ronduit beeldschoon en de liedjes klinken lekker. Onaardig is het absoluut niet, maar echt scherpte of stevige zelfreflectie ontbreekt. Gaandeweg dringt de vraag zich op: wat willen ze nu precies vertellen?


NUHR wilde een voorstelling maken over mannen die hun ziel aan de duivel verkopen, hun pik achterna lopen en alles doen voor de kijkcijfers en het grote geld. De heren spelen bandleden, maar staan er natuurlijk ook als zichzelf, een slimme opzet gezien hun eigen werkzaamheden en schnabbels buiten het cabaret.


Maar juist de sleutelscène waarin het echt spannend zou kunnen worden, namelijk het moment waarop Heerschop de onderlinge spanningen wil bespreken, verzandt in flauwe grappenmakerij. Het was een mooi moment geweest, om zoals de heren eerder in een bewerking van Festen deden, de onderlinge verhoudingen op scherp te zetten. Nu blijft het ongevaarlijk amusement, en daarmee valt het vijftal in de kuil die het zelf gegraven heeft.


Meer over