Het verborgen Koersplan van Spaarbeleg

Spaarbeleg heeft zevenhonderd van zijn honderdduizenden spaarders tegen zich in het harnas gejaagd. De boze Koersplan-deelnemers, aangevoerd door ene meneer Rozeboom, spelen met de gedachte de Aegon-dochter voor de rechter te dagen....

Wat heeft Spaarbeleg, het succesnummer van de Nederlandse spaarmarkt, zijn klanten misdaan? De ontevredenen betichten het spaarbedrijf van overtreding van de Wet Toezicht Verzekeringsbedrijf. Hun advocaat, J.H. Lemstra van het Haagse kantoor Pels Rijcken & Drooglever Fortuijn, rept over 'spaarders die niet juist zijn geïnformeerd over de door hen verschuldigde premies'. Een doodzonde.

'Spaarbeleg heeft welbewust nagelaten melding te maken van de premie voor de overlijdensrisicodekking', aldus Lemstra, die zonder resultaat over een schikking heeft onderhandeld met Aegon. De spaarders worden door Spaarbeleg meer kosten in rekening gebracht dan uit de Algemene Voorwaarden blijkt, stelt de advocaat. 'Het zijn verstopte kosten die moeten toegevoegd aan de spaarstortingen van de spaarders.'

Aegon is bereid voor een kleine categorie klanten de afkoopwaarden te verbeteren - wat door de zevenhonderd is afgewezen. Lemstra heeft contact opgenomen met de Consumentenbond, omdat 'mogelijk tweehonderdduizend klanten zijn gedupeerd'.

Rozeboom c.s. staat sterk. De klager heeft in zijn individuele geval gelijk gekregen van de Ombudsman Spaarkasbedrijf. Advocaat Lemstra wijst erop dat Spaarbeleg het premiepercentage voor de levensverzekering vanaf 1988 in zijn polissen had moeten vermelden, maar tot 1 januari jl. in gebreke is gebleven. 'Maar je weet nooit hoe het balletje rolt.'

Meer over