'Het ruimteschip is al lang vertrokken'

De directie en commissarissen van KLM kregen maandag veel kritiek van aandeelhouders over de voorgenomen overname door Air France. 'Dit aanbod is niet te verkopen'....

Op voorhand lijkt de belangrijkste angel er al uit te zijn, maandag op de buitengewone vergadering voor aandeelhouders van KLM. Een dag eerder heeft de raad van commissarissen immers besloten om de omstreden bonusregeling voor de raad van bestuur in te trekken. Ondernemingsraad, bonden en zelfs de minister van Financihadden hun onvrede daarover geuit. 'Ik denk dat het een hele rustige vergadering wordt', zegt een heer op leeftijd tegen zijn buurman, een beetje teleurgesteld. 'Het belangrijkste is gisteravond al gebeurd.' 'Ja, ze moesten wel', is het antwoord.

Maar deze beleggers krijgen geen gelijk. In de uren die volgen blijkt dat er veel meer onvrede onder de aandeelhouders heerst. Deze vergadering gaat over het bod van Air France op KLM, en daar is lang niet iedereen enthousiast over. De directie en de commissarissen kunnen de aandeelhouders nauwelijks overtuigen van de merites van het bod van de Fransen, dat ongeveer 750 miljoen euro bedraagt. Te betalen in aandelen van de nieuwe combinatie Air France en KLM.

Leo van Wijk, de voorzitter van de raad van bestuur, vertelt waarom het bod van Air France wgoed is. Er zijn maar weinig partijen met wie we samen kunnen gaan, en als we geen partner vinden,delven we op termijn het onderspit, houdt Van Wijk de half gevulde schouwburg van Amstelveen voor.

Nederland is gewoon te klein voor een nationale luchtvaartmaatschappij. En Van Wijk noemt wat vliegmaatschappijen die het niet hebben gered als afschrikwekkendvoorbeeld: Swissair, Sabena en Panam.

Vervolgens wordt Van Wijk persoonlijk. 'Ik heb van de bijna 85 jaar dat de KLM bestaat 33 jaar bij dit bedrijf gewerkt. Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om afstand te doen van de zelfstandigheidvan KLM, en voor u als aandeelhouder van uw aandelen. Maar het is noodzakelijk.'

De belangrijkste kritiek van de aandeelhouders in de zaal richt zich op de overnameprijs. Het bod ligt ver beneden de boekwaarde van KLM. Op de balans is de maatschappij ruim twee keer zoveel waard als het bod uit Parijs. Als de Franse boekhoudregels worden gevolgd, is KLM zelfs bijna vier keer meer waard.

De top van KLM heeft niet hard genoeg onderhandeld, is het gevoel van veel aandeelhouders. 'Deze fusie past in het rijtje Fokker en Dasa, en Hoogovens en British Steel', vindt aandeelhouder Schukken. 'Ik raad de aandeelhouders aan om het bod niet te accepteren', zegt hij terwijl hij zich naar de zaal keert.

Ook Peter Paul de Vries, voorman van de Vereniging van Effectenbezitters, roert zich nadrukkelijk. De Vries heeft zijn kritiek op het bod de laatste weken niet onder stoelen of banken geschoven. 'Het lijkt of deze bestuurders al voor Air France werken', verwijt hij de directie. 'Dit is gewoon geen fantastische prijs, zoals KLM ons wil laten geloven.'

Op 3 mei zal duidelijk worden of Air France KLM in handen krijgt. Als op die datum minimaal 70 procent van de gewone aandelen is aangemeld, zal het Franse bedrijf KLM kopen.

Voor mevrouw Stadlander is 'het ruimteschip al lang vertrokken'. Hoewel ze geen voorstander van de transactie is, hoopt ze er maar het beste van. 'Ik vroeg zojuist nog aan de heer De Vries hoe we dit voorgenomen huwelijk kunnen voorkomen. Wel, ik ben zelf 25 jaar geleden door mijn huwelijk naar Nederland gekomen, en er gelukkig, blij en succesvol geworden. Misschien ligt eenzelfde toekomst voor Air France en KLM in het verschiet.'

Meer over