Het Romeins verleden in een cocktailbar

Het Onze Lieve Vrouweplein in Maastricht heeft afgezien van de onmiskenbare basiliek een ingetoen uitstraling. De eromheen liggende architectuur is allerminst protserig....

Tijdens bouwwerkzaamheden in de jaren tachtig van de vorige eeuw heeft zich het veelvormige Romeinse verleden geopenbaard in de vorm van opgravingen. De waterput, grindweg, toegangspoort en fundament van een tempel voor oppergod Jupiter uit het begin van onze jaartelling zijn er in goede herkenbare staat aangetroffen. Derlon-eigenaar, miljonair Benoit Wesly, heeft erop toegezien dat de Romeinse relikwieen in zijn nieuw te realiseren hotel als museumkelder zijn opgenomen. Hiermee legt hij samen met zijn vaste ontwerpbureau Arn Meijs Architekten het fundament voor Derlon nieuwe stijl.

Bovengronds, aan de weinig opzienbarende wit geverfde buitenkant van het hotel, is betrekkelijk weinig veranderd; behalve dat er in tegenstelling tot de vroegere situatie nu slechts ingang is voor hotel en restaurant. Maar de verandering van het interieur is radicaal. Het hotel heeft een metamorfose ondergaan van een ietwat oubollig Maastrichts hotel met navenante bruine brasserie naar een hip, trendy totaalconcept met champagnecocktailbar.

Algemeen gebezigde termen als lobby, restaurant en bar schieten in Meijs' opzet erbij in. Alles is geegreerd tot ruimte, waar alle functies in een diffuse niet te duiden lounge-achtige stijl samenvallen.

Toch is het interieur geen allegaartje. De vloeren en afwerking op de wanden zijn van een rossige steenachtige Spaanse Travertin die het gehele interieur van een warme gloed voorziet. Het vlammende karakter wordt verder subtielbenadrukt door het vuur dat in aquariumvormige bakken schijnbaar eeuwig vlamt.

Onder supervisie van Meijs zijn ook de meubels en de verlichtingsarmaturen gemaakt. Het interieur van restaurant Beluga, de luxueuze eetgelegenheid aan de oostelijke Maasoever die onlangs een tweede Michelinster ten deel is gevallen, is ook een ontwerp van bureau Meijs.

Bij een afdalend bezoek aan het toilet van het hotel is de confrontatie met het Romeinse verleden onvermijdelijk. In de vrij toegankelijke kelder kan men de archeologische opgravingen bezichtigen. Door de transparante structuur van het interieur is de relatie naar de museumkelder duidelijker dan in het verleden het geval was. Alles is op een eigentijdse manier vormgegeven die niet in stijlaanduidingen of historisme valt te vatten.

In de kelder bevindt zich ook de veelkleurige oosters aandoende champagnecocktailbar. Studio Edward van Vliet uit Amsterdam tekende voor het ontwerp van deze bar, waar vooral de lampen, rasters en fauteuils in het oog springen. Een verwijzing naar een duizend-en-een-nachtelijke haremsfeer is misschien wel op zijn plaats. Het is een ruimte waar het licht en de kleuren op ingenieuze wijze geregeld kunnen worden, waardoor het de ene keer een azuurblauwe mediterrane kleur draagt, terwijl het zich de andere keer hult in kleuren van de Ori.

Dit 'West Meets East'-idee geeft het interieur een zweem van prikkelende Grotadt-allure, die zich niet laat vangen in al te voor de hand liggende verwijzingen naar Maastricht en zijn Romeins verleden. Hotel Derlon is een unicaat dat zijn schoonheid pas verraadt als je de tijd neemt om er wat langer te gaan kijken.

Meer over