Het magische alledaagse

De Amerikaan Stephen Shore was in de vroege jaren zeventig, onder anderen met William Eggleston, een pionier in de kleurenfotografie....

De Duitse uitgeverij Conrads heeft onlangs vijftig niet eerder gepubliceerde foto's van Shore samengebracht die stammen uit de periode 1973-1978 - vrijwel alle landschappen van alledaags Amerika, en enkele interieurs. Uncommon Places noemt Shore ze, terwijl ze in eerste instantie vaak niet zo onalledaags zijn als die titel doet vermoeden. Parkeerplaatsen bij winkelcentra, het overzicht van een slaperig stadje in Texas, een suburb met roestige auto's voor de deur en rommeltuintjes, een stadscentrum waar de verveling vanaf straalt.

Pas als je beter kijkt - en het geheim van Shore's werk schuilt mede in de wijze waarop hij de toeschouwer tot intens kijken noopt - geven de beelden hun rijkdom prijs. Zo tref je in het ene beeld een kerkje aan dat merkwaardig klein is in verhouding tot het hek dat er voor staat, en is er in een interieur in New Mexico een koelkast te zien die bijna tot het plafond reikt. Het formaat van de koelkast is, naar Amerikaanse begrippen, normaal, maar het huis ongewoon laag.

Niet alle Uncommon Places bevatten vergelijkbare lichtelijk absurde elementen. Maar ook de meer alledaagse taferelen roepen door Shore's magische blik een tomeloze nieuwsgierigheid op. Shore's werk lijkt op dat van de wegbereiders van de Duitse zakelijke fotografie Ernst en Hilla Becher, die zijn werk in Duitsland hebben geïntroduceerd. Maar waar de methodische aanpak van de Bechers nogal streng is, veroorlooft Shore zich een lichte ironie. De weidsheid van Edward Hoppers stadsgezichten en landschappen, de humor van Eggleston en de fascinatie van de Bechers voor de manieren waarop de mens ingrijpt in zijn omgeving (door mijnbouw, de bouw van hoogovens en watertorens en de aanleg van snelwegen) komen allemaal samen in het werk van Shore, dat evenwel onmiskenbaar het zíjne blijft.

Meer over