Het lijf is roestig, maar de pr-machine niet

Lance Armstrong maakt zijn nieuwe sponsor bekend. Via de nieuwe media natuurlijk.

Van onze verslaggeefster Marije Randewijk

Hello everybody. Het is even voor zevenen in de avond als Lance Armstrong de wereld toespreekt via een videoboodschap. Hij zwaait vluchtig en stuurt de groetjes uit de Tour de France.

Armstrong heeft een ‘opwindende mededeling’ te doen. Nee, het gaat niet over de tijdrit in Annecy. Daarover kan hij kort zijn. Armstrong wordt zestiende. Pas zestiende, met afstand zijn slechtste resultaat in een tijdrit sinds 1999. Hij verliest anderhalve minuut op Alberto Contador.

De videoboodschap van Lance Armstrong (tekst loopt door onder video)

RadioShack and Lance to Form New Cycling Team in 2010 -- powered by http://www.livestrong.com]]>

Armstrong werd als winnaar van de achttiende etappe verwacht. Het had een statement moeten worden. Hij zou aantonen dat hij sterker was dan hij tot nu toe liet zien. Dat hij door Alberto Contador in een lastig parket was gebracht. En dat zonder de Spanjaard alles anders zou zijn geweest.

In plaats daarvan wordt er voor het eerst deze Tour gesproken over een teleurstellende prestatie van Armstrong. Hij klimt weliswaar naar de derde plaats in het klassement, maar de kille constatering is dat de basis ontbreekt om terug te slaan. De vraag is of hij op de Mont Ventoux de aanvallen van Fränk Schleck en Bradley Wiggins kan weerstaan.

Vreselijk veel pijn

Na een razende start klapt Armstrong in elkaar. Zou de leeftijd hem dan toch parten spelen? ‘Dat deed vreselijk veel pijn. Kwam zonder brandstof te zitten en betaalde voor inspanningen van woensdag, veronderstel ik’, laat de 37-jarige via een tweet weten.

Zijn videoboodschap is al in de ochtenduren opgenomen. Dagenlang heeft hij de spanning erin gehouden, zoals dat gaat met mededelingen die als ze ouderwets op papier worden gebracht het sop in de kool niet waard zijn.

Armstrong ging een persconferentie arrangeren, misschien stuurde hij een mail, het kon een videoboodschap worden. En twitter moest natuurlijk ook niet uit het oog worden verloren. Natuurlijk, als man van de moderne communicatie.

Roestig lijf


Het lijf is na drie jaar afwezigheid misschien roestig, de pr-machine niet. De aankondiging van de sponsor van de nieuw op te richten Amerikaanse wielerploeg is perfect gearrangeerd. Het moest op donderdag gebeuren, de dag van de tijdrit in Annecy. Vrijdag is geen goede dag voor nieuws. En zaterdag en zondag wilde hij de triomftocht van de geletruidrager niet verstoren. Zo is hij dan ook wel weer, zei Lance Armstrong.

Maandag had hij niet langer de aandacht van de wereldpers. Zo slím is hij ook.

Rond vijf uur gaat een nieuwe website de lucht in. Om 18.23 is er een mail, om even voor zeven uur plaatst livestrong.com de videoboodschap. En een paar uur later hebben 1.583 fans zich gemeld op Facebook. Het nieuws is dat RadioShack zich heeft verbonden aan het Livestrong-project van Armstrong.

Radioschack

RadioShack..., erg sexy klinkt het voor een Europeaan niet. 4.400 winkels en 30 miljoen klanten, pocht Armstrong niettemin. In Europa kwam de elektronicaketen in 2006 in het nieuws omdat hij 400 werknemers via de mail ontsloeg. Ze hadden een half uur om van de schrik te bekomen, afscheid te nemen van hun collega’s en hun spullen in te pakken. Plastic zakken en dozen stonden klaar. RadioShack vond het efficiënt.

Details over de overeenkomst onthult Armstrong nog niet. Zijn ploeg zal in 2010 aan kop van het peloton rijden, met ‘de beste renners van de wereld’. Daar laat hij het bij.

Alleen Johan Bruyneel heeft zich voorlopig aan het project verbonden. Andere renners zijn nog niet gecontracteerd, onduidelijk is hoeveel geld ermee is gemoeid en de duur van het contract wordt ook niet geopenbaard. ‘Vele jaren’, is het enige dat de zevenvoudig Tourwinnaar erover zegt.

Armstrong eigenaar

Kledingsponsor Nike, zijn stichting Livestrong en fietsenmerk Trek participeren. Net als het fietsonderdelenbedrijf Sram, waar Armstrong zich voor miljoenen heeft ingekocht. Hij is de eerste coureur die eigenaar is van zijn eigen ploeg. Armstrong noemt zichzelf overigens liever ‘partner’.

Volgens het bedrijf, dat het hoofdkantoor in FortWorth Texas heeft, zal Armstrong ook terugkeren naar zijn oude stiel: de triatlon. Bij zijn afscheid in 2005 mijmerde de Amerikaan eens over de IronMan in Hawaii. Het lijkt onverenigbaar met zijn ambitie om volgend jaar mee te dingen naar de gele trui in de Tour. Het wachten is op een nieuwe videoboodschap.

Lees alles over de Tour in de Tourspecial

Lance Armstrong (ANP) Beeld
Lance Armstrong (ANP)
Meer over