Het is afgelopen met De Berini's

Na ruim 20 jaar gaat het Rotterdamse duo De Berini's uit elkaar. Op de poster zien we Marjolein Meijers en Hans Kemeling in Casablanca-houding klaar voor de 'Here's looking at you, kid'-zoen....

De slotvoorstelling is al duidelijk een aanloop naar hetvolgend leven van Marjolein Meijers, waar zij hard aan toe is.In haar muzikale uitstapjes met Jan Rot (waar zij mee doorgaat)heeft zij zich al van een andere kant laten zien. Zij is hetmuzikale brein van De Berini's. In het begin maakte zij van jarenvijftig rock 'n roll fijne Nederlandse bewerkingen, waarbij zijlekker op de contrabas kon raggen. Later ontwikkelde zij zich toteen singer/songwriter van formaat, waarbij de gitaar(conservatorium) belangrijker werd. Het lied Groeten uitRotterdam is waarschijnlijk het mooiste nummer uit hunrepertoire, en een terechte toegift.

Samen met de twee extra muzikanten van de avond, de gebroedersWalter en Onno Kuipers gaat Meijers regelmatig op deIerse/Cayun-toer. Daar zal wel publiek voor zijn, maar dieopgeklopte vrolijkheid haalt het toch niet bij haar chansons overeen zwerfster, de liefde of afscheid.

In de up tempo nummers kan Kemeling nog wat met lepelsrammelen of in actie komen met de mondharmonica, maar tijdens degevoelige kleinkunstliedjes staat hij er verloren bij. Dat iseigenlijk het beeld van de laatste jaren: Marjolein Meijers wilvooruit, maar in het keurslijf van De Berini's, met hetkibbelende Rotterdamse echtpaar An en Harry, kon dat niet meer.Een goed verhaal moest de voorstellingen van De Berini's bijelkaar houden. Dat lukte heel goed met het controversiëleprogramma Almondestraat 53a over de botsing tussen de culturenin de Rotterdamse volkswijken, maar meestal was het nogalgeforceerd.

Ook dit keer gaat het er met de tekst van Dick van den Heuveltamelijk stroef aan toe. Meijers en Kemeling hebben de pruik envolkse kloffies van An en Harry afgelegd en staan als zichzelfop het podium, waarbij de gesprekken over het stoppen steedsterugkeren. Maar dat verhaal is na een paar minuten wel vertelden dan wordt het moeizaam en stroperig. Alleen als de fictieveAn zich in het werkelijke leven van Marjolein Meijers gaat mengen- zij ziet een vrouw in de tram die An had kunnen zijn - danwordt het even heel spannend en ontroerend.

Voor de fans van het eerste uur zal de muzikale terugblik indit afscheid wel leuk zijn, maar dat is toch wel erg voorbruiloften en partijen. Hans Kemeling was de ideale tegenspelervan Marjolein Meijers, maar we zullen hem waarschijnlijk nietmeer in het theater terugzien. De Berini's zijn dood, lange levede nieuwe koningin.

Meer over