Het droeve lot van een rolponcho

Goede regenkleding voor fietsers bestaat niet, en zal er ook nooit komen. Fietsers zijn krenterig en conservatief: een goedkope regenbroek of poncho is goed genoeg....

Het regent weinig in Nederland: 93 procent van de tijd is het droog, becijfert het KNMI. Wat moet een fietser met speciale regenkleding? Toch kunnen ruim drie miljoen fietsers niet zonder, omdat ze op de fiets naar het werk gaan, of naar school. Ook als het regent.

Een gewone jas, hoe duur ook, is niet goed genoeg voor een fietser. De knieën worden nat en de voeten uiteindelijk ook. Dus kwamen de ontwerpers Rik de Reuver, Peter van der Veer en Martijn Wegman met een 'rolponcho'.

Het was in 1997 het meest opvallende onderdeel van een ontwerp voor een onderhoudsarme fiets die qua vering Rolls-Royce naar de kroon stak. Op het stuur zat een houder met binnenin een opgerolde poncho.

Het was een kwestie van seconden om hem naar buiten te trekken en over je hoofd te schuiven. De fiets kreeg de naam No Excuse: de eigenaar had geen argument meer om de auto te pakken. Hooguit als het ijzelde, maar dan is een Rolls ook niet op zijn best.

De poncho heeft het commercieel nooit gehaald. In Taiwan, met zijn scootercultuur, werd het idee enthousiast ontvangen. Daarna werd het stil. In Nederland werd het evenmin iets.

'Ik herinner me het ontwerp', zegt Liesbeth Kraakman, productmanager bij marktleider AGU in Almaar. AGU voelde er weinig voor de poncho in productie te nemen. 'In de eerste plaats vanwege de verkeersveiligheid', zegt ze. 'Wat zou er gebeuren bij een onverhoedse beweging op een moment dat lichaam en stuur aan elkaar verbonden zijn door de poncho?'

Ze heeft ook eens een ontwerp moeten beoordelen waarbij de fietser vanonder zijn jas twee stroken over zijn benen kon uitrollen. Daarmee was ook dat hinderlijke fenomeen weggenomen van de natte broekspijpen.

Daartegen helpen alleen een onhandig lange regenjas, de regenbroek en de traditionele poncho. Die laatste is windgevoelig. De regenbroek geeft broeierig gevoel rond de benen en door de gladde kunststof zit de fieter niet op het zadel, maar glibbert hij op het zadel. En het is lastig aan-en uittrekken.

AGU heeft een keer een regenrok op de markt gebracht. Zo'n kledingstuk is vlot aan- en uitgetrokken. Het werd niks. Het bedrijf heeft de rokken moeten dumpen voor een rijksdaalder per stuk. En met die strokenjas is het ook niks geworden: bij wind waaiden de stroken opzij, zegt Kraakman. Bij droog weer vertoonde de jas twee rare bobbels.

Volgens AGU is de consument nogal behoudend als het om regenkleding gaat. Die mag in elk geval niet veel kosten. Fietsers hebben steeds meer geld over voor hun fiets, maar de kleding valt daarbuiten.

Het lijkt zelfs of slecht weer ze niet interesseert. Het Fietsweerbericht van de ANWB op internet leidt een kwijnend bestaan, terwijl iedereen gratis mag kijken op www.anwb.nl/city/fietsen.htm.

Per dag wordt het weerbericht 150 keer geraadpleegd. Dat is weinig op een aantal van 3,4 miljoen Nederlanders dat de werk- of schooldag begint en eindigt met een rit op de fiets. Maar op internet discussiëren individuele fietsers alleen over bestaande jassen. 'Ademen' ze wel goed?

Peter van de Veer, een van de bedenkers van de rolponcho, verbaast zich erover dat de industrie zelden met iets nieuws komt op dat gebied.

'Misschien was ons oprolsysteem een brug te ver, maar als elke hybride standaard een paar bevestigingspunten zou krijgen aan het stuur - en dat kost een fabriek nagenoeg niets - dan hang je daaraan een korfje met een lichtgewicht poncho, die met een veiligheidssluiting vastzit. Dan hoeft niemand zich meer overvallen te voelen door een bui.'

Meer over