Herstart van een heldin

Sleutelen aan een cultureel icoon is gevaarlijk. Toch is er een nieuwe Lara Croft in de maak. De Tomb Raider wordt minder stoeipoes, en meer een mens.

In haar voorgaande avonturen vocht Lara Croft met wolven en dinosaurussen. Het hoofdpersonage uit acht Tomb Raider-games sprong uit rijdende voertuigen. Ze ontsnapte uit brandende gebouwen. Ze overleefde overstromingen en aardbevingen. En er werd een hele hoop op haar geschoten - de afgelopen jaren moeten er duizenden kogels op haar zijn afgevuurd. Toch zag ze er altijd uit alsof ze elk moment kon poseren voor Cosmopolitan.

Zo niet de nieuwe Lara Croft. Haar kleren hangen aan flarden. Haar kapsel is ontploft. Ze kijkt angstig en onzeker. Ze kermt van de pijn. Ze bloedt.

In Redwood City (Californië), op een bedrijventerrein dat in Amsterdam Zuid-Oost zou kunnen liggen en in een gebouw waar ze ook verzekeringen zouden kunnen verkopen, werkt Chrystal Dynamics aan de wedergeboorte van Lara Croft. De Britse schatzoekster, een wees van adellijke komaf, ondergaat een metamorfose - niet de eerste in haar relatief jonge, virtuele bestaan.

Op de E3-gamesbeurs in Los Angeles liet de studio vorige maand een glimp zien van die gedaanteverwisseling. Weg zijn de boezem van Pamela Anderson en de taille van Calista Flockhart. Verdwenen zijn de onderkoelde kwinkslagen. Lara's karakteristieke hotpants zijn ingeruild voor stevige broeken die oerwoudbestendig zijn.

Maar Chrystal Dynamics heeft meer gedaan dan schaven aan de buitenkant. 'We hadden het gevoel dat het personage bijna tot een superheld was uitgegroeid - eentje van wie je precies wist wat je ervan verwachten kan omdat je haar al zo vaak hebt gezien. Ze werd te voorspelbaar', zegt Darrell Gallagher van Chrystal Dynamics in een interview met het Zuid-Afrikaanse gamesblad NAG. 'We wilden een persoonlijkheid creëren met wie je verwantschap voelt, menselijker, een waarvan je niet zeker weet of ze het gaat redden.'

Het vergt lef om te sleutelen aan een icoon dat honderden miljoenen in het laatje heeft gebracht. Lara Croft is in dat opzicht vaak vergeleken met de figuur van James Bond. Van de Britse herenspion is het karakter ook steeds omgegooid in de 22 films die tussen 1962 en 2008 werden uitgebracht.

De Schotse acteur Sean Connery zette een serieuzere 007 neer dan zijn opvolger. De vroegere Lara had meer weg van Roger Moore, die door de Bond-getrouwen van het eerste uur is weggezet als een pias. De nieuwe Croft lijkt meer op de nieuwe 007. Net als Daniel Craig is ze een personage met zwakheden en twijfels. Een met littekens, fysiek én emotioneel.

De nieuwe Lara Croft past beter in het beeld dat haar bedenker in 1993 had. De toen 21-jarige Britse spelontwerper Toby Gard wilde een intelligente avonturier die in elke situatie haar mannetje stond. Zo'n uitgesproken vrouwelijke hoofdrol was toen zeldzaam in games. Lara Croft begon haar leven op de tekentafel dan ook als een mannelijke archeoloog. Tot iemand bij Gards werkgever, Core Design, opmerkte dat het personage wel erg leek op Indiana Jones, de schatgraver uit de Spielberg-films. Een geslachtsverandering bleek een schot in de roos.

Gard verliet Core Design na de eerste game, toen hem werd opgedragen Croft nog sexyer te maken dan ze al was. 'Het was nooit mijn bedoeling dat het personage zich tot een soort naaktmodel zou ontwikkelen', verzuchtte Gard later in interviews. Na vijf succesrijke Tomb Raiders en een dramatische flop in 2003 werd Core Design opgedoekt en immigreerde Lara Croft naar Californië, waar ze in drie realistischere avonturen figureerde.

Het succes van Tomb Raider is altijd grotendeels toegeschreven aan de wulpse verschijning van Lara Croft, die de opspelende hormonen van puberende jongens kietelt. Een meer zedige schatzoekster lijkt dan het verkeerde middel om de kassa's te doen rinkelen.

Volgens de Amerikaanse gamesjournalist Chris Kohler gaat de aantrekkingskracht van Lara Croft echter verder dan alleen een gevulde boezem en strakke hotpants. Ze appelleert aan het 'Final Girl'-gevoel. Dat behelst het laatst overgebleven meisje dat aan het einde van een bloedige horrorfilm, waarin een psychopaat aan de lopende band jonge tienermeiden heeft afgeslacht, de dader omlegt. De 'Final Girl' verklaart waarom jonge mannen bij een slasher-film eerst juichen bij elk dom blondje dat het onderspit delft, en daarna joelen als het laatste meisje de rollen omdraait.

Niettemin, er is een geruststelling voor fans die om de geijkte redenen volgend jaar de nieuwe Tomb Raider willen kopen. Lara Croft draagt nog steeds shirts met spaghettibandjes.

Games hebben lange adem

De fans van Lara Croft hebben lang moeten wachten op een nieuw avontuur van de Britse archeologe in hotpants. Vanaf 1996 verscheen er elk jaar tot drie jaar een nieuw computerspel. Tussen de laatste game, Underworld en de Tomb Raider die in 2012 zal verschijnen, gaapt evenwel vier jaar.

Square Enix, de Japanse uitgever die het Tomb Raider-merk in 2009 opkocht, stoft de komende maanden meer 'vergeten' personages af. Zo keert de kale huurmoordenaar uit de Hitman-serie terug op het computerscherm. Hitman Absolution verschijnt volgend jaar. Dat is zes jaar na de laatste game.

Bij Electronic Arts verscheen vorige maand Alice: Madness Returns. Deze bloedige adaptatie van de klassieke vertelling van Lewis Carroll is een vervolg op het pc-spel American McGee's Alice, uit 2000.

Computerhelden gaan lang mee. Super Mario verscheen in 1981 voor het eerst in een spel. Hij figureerde inmiddels in meer dan tweehonderd titels. Sonic, de razendsnelle blauwe egel uit games van het Japanse bedrijf Sega, viert dit jaar zijn 20ste verjaardag. Hij was te zien in veertig games.

Computerfiguren hebben een streepje voor op filmpersonages. Acteur Harrison Ford was in 2008 eigenlijk al te oud om Indiana Jones te spelen in The Kingdom of the Crystal Skull. Ten tijde van de eerste Indiana Jones-film was Ford al 39 jaar. Mario wordt blijft eeuwig leeftijdsloos.

Fysiek heeft de hoofdrolspeelster uit de Tomb Raider-games al heel wat gedaanteverwisselingen ondergaan. Bij de jongste versie van Lara zijn de boezem van Pamela Anderson en de taille van Calista Flockhart verdwenen. Haar hotpants zijn vervangen door oerwoudbestendige broeken. Maar ook de steeds betere prestaties van (spel)computers zijn van invloed geweest op Lara's uiterlijk. De 'geboortejaren' van de Lara's hiernaast lopen van 1996, toen het eerste spel verscheen, tot 2008.

undefined

Meer over