Herman mag blijven leven als ster in uitvaartspot

De genetisch gemanipuleerde stier Herman, die zijn leven begon als wetenschappelijk prestigeobject, eindigt zijn laatste dagen als reclamestunt. Uitvaartverzekeraar Yarden heeft een bod gedaan op de verzorging van de bejaarde stier, op voorwaarde dat het beest wordt toegevoegd aan de collectie van het natuurhistorisch museum Naturalis in Leiden....

Yarden, een fusie van de verzekeraars Nuva en AVVL, is bereid de jaarlijkse verzorgingskosten van 45 duizend Euro (100 duizend gulden) voor vier of vijf jaar op zich te nemen.

In ruil daarvoor zou de verzekeraar publiciteit mogen zoeken met 'de laatste jaren van Herman'. AVVL raakte in 1993 bekend door de campagne 'Is er koffie na de dood?', waartegen 173 klachten werden ingediend bij de Reclame Code Comissie.

Naturalis beschouwt het aanbod van Yarden als een serieuze optie, maar beraadt zich volgens haar woordvoerder nog op de voorwaarden van de geldschieter. 'Bovendien moet de continuïteit van de verzorging zijn gerarandeerd. Als Herman naar Leiden verhuist, moet dat de laatste keer zijn dat hij verkast.'

De eigenaar van de stier, het failliete biotechnologiebedrijf Pharming, kan de verzorging van Herman niet meer betalen. Het bedrijf is de afgelopen dagen overspoeld met voorstellen van buitenstaanders, maar de meesten daarvan zijn onhaalbaar. Gesproken wordt nog met enkele serieuze aanbieders. 'Sommige stellen voorwaarden, zoals de uitvaartverzekeraar die wil dat Herman naar Leiden komt omdat het bedrijf in deze regio opereert', zegt de woordvoerster.

De gecastreerde 11-jarige stier Herman verblijft al zeven jaar in een speciale stal in Polsbroek, waar hij een vaste verzorgster heeft. Dierenbeschermers willen het dier voor zijn rust op die plaats houden.

Het failliete Pharming heeft nog ruim twee weken om de toekomst van de stier te regelen. Anders wordt het dier gedood en zal de geprepareerde huid van Herman naar Naturalis verdwijnen om te worden opgezet.

Meer over