Here, There and Everywhere

De eens zo onontkoombare mobieltjesmaker Nokia wil dat weer zijn. Elektronische kaartendienst HERE moet de almacht naar Finland terugbrengen.

Pino Bonetti, senior marketing communications manager bij Nokia, oogt en klinkt als een bescheiden man. Maar dat neemt niet weg dat de Italiaan grote ambities koestert. 'Wat Google is voor zoekmachines en Facebook voor sociale netwerken, moet Nokia HERE voor navigatie worden.'

HERE is de naam waaronder de Finse mobieltjesbouwer vorig jaar november alle software en diensten bijeenveegde die weggebruikers, wandelaars, buspassagiers en treinreizigers zo efficiënt van A naar B brengt.

Nokia koos voor een grote rol in navigatie in 2007, met de overname van kaartenmaker Navteq in Chicago voor 5,7 miljard euro. HERE verkoopt kaarten voor de dashboardkastjes van fabrikanten als Toyota, Volkswagen en BMW. Het bedrijf claimt hier een marktaandeel van 80 procent. Verder levert HERE een alternatief voor Google Maps, met een onlineroute- en kaartendienst (HERE.com) en apps voor Windows Phone 8 en Apples iPhone. Nu is Nokia toe aan een tweede grote sprong. HERE moet groot en - in Bonetti's woorden - zo'n beetje onontkoombaar worden. 'We willen een navigatiedienst maken die zich steeds aan jou en aan de situatie aanpast.'

Daarvoor moet Nokia HERE de cloud in, altijd en overal online te benaderen. 'Waar je je ook bevindt en welk toestel je ook gebruikt, je hebt steeds je favoriete routes en plekken bij de hand', legt Bonetti uit. 'Als je op je computer een route uitstippelt, wordt die automatisch online opgeslagen. Stap je daarna je auto in, dan toont het navigatiekastje de weg die je gaat afleggen. Bereik je je bestemming, dan kun je op je mobiele telefoon zien hoe je verder moet lopen.'

Ook andere informatie moet zich dynamisch naar de locatie en de situatie voegen. 'Als liefhebber van Starbucks-koffie krijg ik te zien waar zich filialen in de buurt bevinden. De kaarten laten niet alleen zien waar tankstations zijn, maar geven ook de actuele prijzen voor benzine en diesel weer.'

De 'perfecte kaart, op het juiste moment', zo luidt de filosofie van Nokia HERE. 'Denk aan de plattegrond voor de metro van Londen', zegt Bonetti. 'Die ziet er heel anders uit dan de stratenkaart. HERE gebruikt voor automobilisten, fietsers en voetgangers dezelfde kaart, maar toont andere informatie. Reis je bijvoorbeeld met het openbaar vervoer, dan zie je alleen de buslijnen die je nodig hebt voor je reis.'

Nokia richt zijn pijlen eerst op de routezoekers van de autofabrikanten. De Finnen gaan hen voorzien van informatie waarbij de dashboardkastjes steeds actuele en gepersonaliseerde informatie van internet halen.

Nokia is niet de enige leverancier die droomt van auto's die permanent verbonden zijn met het internet. In de laboratoria van TomTom wordt er ook gewerkt aan de 'connected car'. De Finnen hopen als eerste aan de finish te verschijnen.

EEN NIEUWE LUMIA: DUN, LICHT & LELIJK VAN ACHTEREN

We hebben slecht en goed nieuws voor iedereen die vorig jaar likkebaardend keek naar de Lumia 920, maar Nokia's vlaggenschip te duur, dik en glibberig vond. Het slechte nieuws is dat het goede nieuws vermoedelijk te laat komt: misschien heb je toen een alternatief aangeschaft, zoals de prima HTC Windows Phone 8X. Het goede nieuws: de Lumia 920 heeft sinds deze week een goedkoper, dunner en ruwer broertje.

De Finnen hebben niks met fancy namen, dus heet de Lumia 925 gewoon Lumia 925. Het toestel heeft ruwweg dezelfde afmetingen als de 920, hetzelfde besturingssysteem (Windows Phone 8), dezelfde schermgrootte (4,5 inch), dezelfde camera's (8,7 megapixel achter en 1,2 mp voor) en dezelfde processorkracht.

Groter is evenwel het contrast in behuizing. De 920 was opgetrokken uit een stuk kunststof (polycarbonaat). De 925 heeft een frame van aluminium, maar een lelijke achterzijde van plastic. Die doet zo onwezenlijk aan, dat we eerst dachten dat het een beschermfolie was. Na anderhalf uur vergeefs pulken aan de randjes luidde de conclusie: het hóórt zo.

Het plastic heeft als voordeel dat het toestel niet uit je hand glipt, waarvoor we met de aalgladde 920 steeds vrezen. De 925 is 2 millimeter dunner en 46 gram lichter. Dat lijken verwaarloosbare eenheden, maar ze maken dat de nieuwe Lumia net wat minder zwaar aanvoelt. De Lumia 925 mist de spetterende kleuren van de 920 (bloedrood en dooiergeel). De nieuwkomer moet het doen met de helft (16 Gb) van de opslagcapaciteit van de 920 (alleen Vodafone verkoopt een 32 Gb-versie).

Die krimp is niet de reden waarom de Lumia 925 het gewicht van twee menselijke zielen (zie de film 21 Grams) mist, maar verklaart wel de prijs: 469 euro.

De grootste troef van álle Lumia's is alle extra software: puike navigatie-apps voor de auto, voetganger én het openbaar vervoer, foto- en beeldbewerkingsprogramma's en een exclusie editie van Angry Birds (Roost). Slotsom: schitterende telefoon. Zolang je hem niet omdraait.

EINDHOVENS TINTJE

Nokia heeft zijn navigatiedienst gebouwd op de kaarten van Navteq, gekocht in 2007. Navteq is tot 2004 een jaar of tien eigendom geweest van Philips. Dat investeerde 450 miljoen euro en verkocht de cartograaf voor 980 miljoen. Er lopen in Eindhoven nu nog mensen rond die zich voor hun kop slaan dat ze deze goudmijn hebben laten wegglippen. Nokia begon in de 19de eeuw als papier- en rubberfabrikant tot het in 1984 zijn eerste draagbare telefoon produceerde.

undefined

Meer over