Hengelen naar giroafschriften

Als Maarten uit Amsterdam Zuid-Oost terugkeert van een reis naar Canada, ligt er een brief van de Postbank. 'Helaas heeft een onbevoegde ten laste van uw girorekening vier transacties kunnen verrichten met een niet door u aangevraagde giropas', staat daarin....

In Canada merkte hij al dat er iets aan de hand was. Maarten, die zijn echte naam geheim wil houden, kon geen geld meer opnemen vanwege 'ontoereikend saldo'. Vreemd, omdat er meer dan genoeg geld op de rekening stond. Zijn credit card en tweede giropas brachten uitkomst en Maarten dacht er verder niet over na.

Thuisgekomen hoort hij van de Postbank hoe ingenieus de criminelen hebben gehandeld. Hij krijgt het advies er 'niet te veel over te praten met anderen'. Dieven blijken zijn brievenbus giro-afschriften te hebben gestolen. Zo ontdekten ze het nummer van Maartens bankpas, want dat staat vermeld bij elke geldopname en pinbetaling. Vervolgens belden ze onder Maartens naam naar de Postbank om een nieuwe giropas aan te vragen, want 'de oude was beschadigd'.

Dat de beller het pasnummer kon noemen, was voor het bedrijf voldoende reden om het verzoek te honoreren. Een paar dagen later lag het afhaalbericht voor de nieuwe Postbankpas in Maartens brievenbus. Ook die post hebben de dieven eruit gehengeld, en zijn ermee naar het postkantoor gegaan.

Op vertoon van een vals legitimatiebewijs kregen ze de nieuwe pas mee, waarna het feest kon beginnen: in een dag namen ze het maximale bedrag van 25 duizend gulden op bij pinautomaten en postkantoren in Amsterdam Bijlmer.

De Postbank reageerde niet verrast op de zwendel. Het bedrijf kwam er zelf achter omdat het grote geldopnames altijd controleert. Geconstateerd werd dat Maarten in Canada nog geld had opgenomen met zijn 'beschadigde pas' nádat de criminelen naar de Postbank hadden gebeld om een nieuwe aan te vragen.

Volgens politiewoordvoerder Klaas Wilting van de Amsterdamse politie wordt 'tientallen malen' per jaar een brievenbus gekraakt. 'En niet alleen voor bankafschriften. Ze doen ook bestellingen bij postorderbedrijven, laten die naar een adres sturen en vissen het gewenste artikel uit de bus.'

De Postbank heeft Maarten volledig schadeloos gesteld. Toch meent de bank dat het geen extra maatregelen hoeft te treffen. 'Dat de klant telefonisch een pas kan aanvragen is service', zegt een woordvoerder van de bank. 'Anders moet iemand twee keer naar het postkantoor komen. We gaan ervan uit dat het legitimeren een afdoende beveiliging is.'

Het bedrijf zou de klant ook ter controle kunnen terugbellen op het nummer waaronder ze bij de bank bekend zijn. Maar dat plan wekt bij de Postbank weinig enthousiasme. 'Dat is niet zo vriendelijk ten opzichte van de klant. Je maakt hem dan op voorhand verdacht.'

Volgens Maarten kan een simpele ingreep tot succes leiden: 'Vermeld geen pasnummers meer op de afschriften.'

Meer over