KLOPT DIT WEL?

Helpt springen in de klas de leerprestaties?

Berichten verspreiden zich vaak razendsnel, of ze nu kloppen of niet. Wij proberen de zin van de onzin te scheiden. Deze week: helpt springen in de klas de leerprestaties?

Ronald Veldhuizen
null Beeld thinkstock
Beeld thinkstock

Daar staan ze dan, de kinderen, stuiterend naast hun schoolbankjes. Tegelijk roepen ze antwoorden op rekensommen. Springen en leren, dat bijt elkaar niet. Sterker nog: uit Nederlands onderzoek in opdracht van het ministerie voor Onderwijs blijkt dat een rekenles beter beklijft, wanneer er tijdens zo'n les flink wordt bewogen. De leervoorsprong van bewegende kinderen bedraagt zelfs vijf maanden, luidt de conclusie. RTL Nieuws wijdde er vorige week een item aan, waarna andere media, zoals de NOS en regionale dagbladen er ook over berichtten.

Een leervoorsprong van vijf maanden, dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Is dat het ook?

De uitkomst spreekt in elk geval niet voor zichzelf als we het oorspronkelijke onderzoek erbij pakken. De wetenschappers lieten twee jaar lang 250 kinderen tijdens de les bewegen, de andere 250 niet. Dat zou een effect moeten hebben, maar de Citoscores tussen de beweeg- en zitleerlingen verschilden na twee jaar nauwelijks. Daarnaast was de verdeling qua schooljaar tussen twee groepen niet helemaal gelijk, wat vergelijken lastig maakt. Pas toen de wetenschappers dat corrigeerden met een statistisch rekenmodel, rolde de voorsprong eruit. Die uitkomst is dus berekend en niet gemeten.

Ook op een belangrijker punt is de vergelijking tussen de twee groepen niet helemaal eerlijk, constateert onderwijswetenschapper Casper Hulshof. De beweegklassen kregen een jaar lang een paar uur per week een speciale trainer te zien en ontvingen daarnaast twee jaar lang extra instructies op een whiteboard, de zitklassen niet. Er gebeurde in die springklassen daardoor meer dan alleen wat extra beweging. Dat maakt het onmogelijk om de betere leerprestaties alleen aan het gespring toe te schrijven.

Helemaal afschrijven dan maar, dat gehuppel tijdens de reguliere les? Nou, nee. Want al valt niet zomaar te concluderen dat springen de leerprestaties verbetert, achteruit gaan ze er ook niet van. En, zo meent Hulshof, het is moeilijk om iets tegen extra beweging in de klas te hebben, zeker nu basisscholen veelvuldig op gymlessen bezuinigen.

null Beeld
Beeld
Meer over