Helm op snorscooter? 'Achterlijk'

De vier grote steden hebben de buik vol van racende snorscooters op de fietspaden. Naar de rijbaan ermee, mét helmplicht. De berijders vinden het betutteling: 'Het is je eigen risico.'

AMSTERDAM - De vier grootste Nederlandse gemeenten willen dat het bestuurders van snorscooters wordt verplicht een helm te dragen. 'Snorscooters zijn snelheidsmaniakken', schrijven Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag (G4) aan de ministers Schultz (Verkeer) en Opstelten (Justitie). 'De fietser wordt bedwelmd en geïntimideerd door langsracende en stinkende scooters.'

Bijna de helft van de Amsterdamse verkeersdoden was de eerste zes maanden van dit jaar een snorfietser. Het aantal snorscooters is de laatste jaren fors toegenomen; alleen in Amsterdam al van 9.000 in 2007 tot 25.000 in 2012. Vorig jaar werden er in Nederland ruim 51.000 nieuwe snorfietsen verkocht, tegenover 18.000 bromfietsen.

'Als we geen verdere mogelijkheden krijgen tot ingrijpen, ontstaat in Amsterdam een straatbeeld dat we kennen uit Rome en Milaan', waarschuwt de Amsterdamse wethouder Eric Wiebes (verkeer), die namens de G4 een brief schreef aan het kabinet. Den Haag, Utrecht en Rotterdam, waar de snorfietsproblematiek nog niet zo groot is als in de hoofdstad, 'wacht mogelijk een straatbeeld als dat van Amsterdam'.

Snorscooters hebben een blauw kenteken, kunnen officieel maximaal 25 kilometer per uur en mogen daarom op het fietspad. Maar volgens de grote steden rijden ze in 77 procent van de gevallen te hard. Normale scooters kunnen 45 kilometer per uur en moeten op de weg rijden.

De G4 wil dat de regelgeving wordt aangepast. De gemeenten willen de snorscooter graag van het fietspad naar de weg verbannen, maar vinden het onverantwoord om dat te doen zonder helmplicht en kloppen daarom bij de ministers aan.

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) rekende uit dat wanneer de snorscooter - met helm - naar de rijbaan wordt verbannen, er alleen in Amsterdam al 261 mensen minder in het ziekenhuis zouden belanden, een daling van 38 procent in vergelijking met 2012.

In een verklaring op hun website noemen brancheverenigingen BOVAG en RAI de brief van de steden 'stemmingmakerij'. 'Het voorstel verklaart de snorfietser vogelvrij met alle risico's voor verkeersveiligheid van dien.'

Behalve de helmplicht vragen de gemeenten de ministers ook om de regelgeving rondom de inname van kentekenbewijzen te veranderen. Nu kan dat alleen op basis van een snelheidsmeting op de rollenbank. Dat moet straks ook kunnen op basis van metingen met radar- en laserapparatuur

undefined

Meer over