Helikopter-Jezus

Het was een surrealistische gewaarwording afgelopen zomer: filmdiva Anita Ekberg die in het Amsterdamse filmmuseum EYE de Fellini-tentoonstelling opende en ter plekke poseerde bij foto's uit haar beroemdste film, La dolce vita. Het contrast had niet groter kunnen zijn tussen de uitgemergelde, wankele Ekberg en haar jonge, voluptueuze evenbeeld dat in La dolce vita gelukzalig door de Trevifontein waadt.

Zulke vreemdsoortige versmeltingen van film en werkelijkheid zijn eigenlijk de crux van Fellini's oeuvre, zo leerde de expositie, en dus ook van La dolce vita. Fellini had de Trevifonteinscène afgekeken van een bad dat Ekberg eerder al eens in de fontein had genomen. Ook de openingsscène, waarin een gigantisch Christusbeeld over Rome vliegt, bungelend aan een helikopter, is op de werkelijkheid gebaseerd: in 1956 werd een stenen Jezus op dezelfde wijze van Milaan naar het Vaticaan gevlogen. Fellini zet het tafereel natuurlijk helemaal naar zijn hand in La dolce vita: je ziet hoe Christus' schaduw langs de façades van betonflats opstijgt en hoe de helikopter over een zwembad vol zonnebadende meisjes vliegt. Die zijn verrukt van wat ze zien: 'Daar is Jezus!', roepen ze extatisch. Zo leunt het bitterzoete, ironische portret dat Fellini in La dolce vita van de Romeinse jetset schildert steeds weer tegen de realiteit, met Marcello Mastroianni als de sensatiejournalist die het af en toe ook niet meer weet als hij zich in die verleidelijke, decadente en verveelde wereld stort.

De film won de Gouden Palm in Cannes, maar de katholieke kerk sprak schande van de (dus eigenlijk door haarzelf verzonnen) helikopter-Jezus. La dolce vita wordt vanavond op Arte voorafgegaan door een andere Fellini-klassieker, het circusdrama La strada (1954), en gevolgd door de Franse documentaire Sur les traces de Fellini (2013), waarin Fellini's assistent Gerald Morin terugblikt op de carrière van de Italiaanse grootmeester.

La dolce vita (Federico Fellini, 1960)

Arte, 22.00-00.50 uur.

The Secret of Kells

(Tomm Moore, Nora Twomey, 2009). Hoe betover je de toeschouwer met een eeuwenoud boek? The Secret of Kells komt een heel eind. De makers moeten hun ogen hebben uitgekeken bij het Boek van Kells, een wereldwonder van middeleeuwse kalligrafeerkunst en boekverluchtiging dat de vier evangeliën van de meest uitzinnige tekeningen voorziet. Die verbazing spreekt uit elke scène van de film, die het ontstaan van het boek laat samenvallen met de landing van de Vikingen in Ierland, 1.200 jaar geleden. Toepasselijk dat de film ook zelf monnikenwerk is geworden. Het overwegend traditioneel getekende The Secret of Kells put gretig uit de naïeve schilderkunst, de stijl van gotiek en middeleeuwse iconen, met hier en daar een vleugje jugendstil en kubisme - elk beeld even precies en gedetailleerd. Een film waar je het liefst drie ogen voor zou willen hebben; of in elk geval meer tijd om al dat kleurige gekringel te laten bezinken, van het strak gestileerde berkenbos tot een dwarrelende vlinderstorm. Jammer dat Moore en Twomey te veel willen tonen in te weinig tijd en worden gehinderd door een nogal omslachtig script.

Ketnet, 09.00-10.15 uur.

Juno

(Jason Reitman, 2007). Blijmoedige en aangrijpende tragikomedie over de onverwachte zwangerschap van de 16-jarige Juno. Houdt ze het kind of zoekt ze liever een modelechtpaar als surrogaatouders? Juno wordt even nukkig als kwetsbaar gespeeld door de Canadese Ellen Page. Van de vier Oscarnominaties werd er eentje verzilverd, die voor Diablo Cody's uitstekende, gelaagde en gevoelige scenario. Page had met haar even zonnige als goed doorbloede spel ook best zo'n beeldje mogen winnen.

RTL 8, 20.30-22.30 uur.

Meer over