Heiners pech: een bemanning met te veel ego's

Roy Heiner is weer terug in Nederland. De ontslagen schipper van de Assa Abloy wil na zijn kortstondig avontuur in de Volvo Ocean Race verder, 'want morgen komt de zon weer op'....

Van onze verslagever Roelf Ridderikhoff

Roy Heiner heeft een 'zuur gevoel' overgehouden aan zijn jongste avontuur op zee. Begrijpelijk. Werd de topzeiler vier jaar geleden in de laatste Whitbread Around The World nog gezien als de redder in nood die de Nederlandse boot BrunelSunergy weer in de race moest brengen en dat ook met succes deed, nu moest hij al na de eerste etappe van de Volvo Ocean Race het roer van de Assa Abloy uit handen geven.

Als verklaring voor zijn gedwongen vertrek voert de ontslagen schipper (41) drie factoren aan. Te korte voorbereidingstijd, een bemanning met te veel ego's en een teamleider die hem rücksichtslos aan de kant zette.

'Voor de Volvo ben ik eerst nog bezig geweest met een Nederlandse campagne. Daartussendoor speelden ook twee aanbiedingen voor de Amrica's Cup van Prada en Oracle. De Nederlandse campagne kwam niet van de grond en over de America's Cup was ik niet tevreden vanwege de vele ego's.

'Pas een jaar geleden heb ik mijn handtekening gezet onder het contract met Assa Abloy. Met Mark Rudiger, de Amerikaanse navigator, hebben we een paar mensen aangewezen die de bemanning verder hebben geselecteerd. Daarmee hebben we nog wel de Sydney-Hobart gevaren, maar er was te weinig tijd om goed op elkaar ingespeeld te raken.

'Je bent met twaalf man aan boord. Acht nationaliteiten. We hebben bewust niet gekozen voor een hiërarchisch model, maar voor een teambenadering, omdat ik daar in geloof. Niet de schipper beslist alles, maar het team. Dan treden de verschillen aan het licht. In woordenschat en stijl. Een Fransman loopt hard van stapel, een Amerikaan reageert rustiger. Daarom is het belangrijk voortdurend te communiceren. Achteraf ben ik misschien niet hard genoeg geweest, had ik misschien mensen moeten vervangen.

'Maar zo'n visie kun je niet zomaar loslaten. Dat heeft zich gewroken. Als je in een team racet kun je er als bemanningslid geen tweede agenda op na houden. Sommigen stonden niet achter de teambenadering. Maar als je afwijkt van het teammodel kweek je al afbreuk. Aan boord merkte ik wel dat niet alles honderd procent ging, maar als ik tot Sydney had mogen blijven had ik dat nog wel kunnen corrigeren.'

'Bij Trinidade, eiland voor de Braziliaanse kust, hebben we het verkeerde besluit genomen. Op zoek naar wind die er niet was. Van daar tot Kaapstad is het vervelendste stuk dat ik ooit gevaren heb. Omdat je weet dat je nooit meer bij de kopgroep kunt komen.

Een complicerende factor was de aanwezigheid aan boord van Magnus Olssen, een van de teammanagers. 'Magnus was eigenlijk mijn baas, maar ik had alle vertrouwen in hem. Voor hem was het al de vijfde keer in de Whitbread/Volvo. Ik dacht hij zich wel snel zou aanpassen. Maar ook daarin was ik naïef.

'Bij de nabespreking in Kaapstad bleek er onder de bemanning een groep te zijn die onvoldoende respect voor me had. Dat is door Olssen aangegrepen om mij uit mijn functie te zetten. In mijn contract staat voor dergelijke aangelegenheden het woord redelijk. Dat was het volgens mij niet. Het besluit is te snel genomen. Daarom zijn we als Team Heiner nu met de juridische afhandeling bezig.'

Voor de zeiler uit Enkhuizen, winnaar van olympisch brons in de Finn , is de wereld niet ingestort. 'Maar ik had natuurlijk nu ook liever nat en koud aan het roer van mijn boot gestaan.'

Meer over