Heiner verwikkeld in strijd om leiding in oceaanrace

De zeilrace rond de wereld onder de naam Volvo Ocean Race belooft als opvolger van de Whitbread-around-the-world spannender dan ooit te worden....

Woensdag passeerde de kopgroep de equator na een zenuwslopende passage van de Doldrums, de gevreesde gordel van windstiltes en -schiftingen tussen Afrika en Zuid-Amerika.

Licht weer en westelijke winden drongen de boten aanvankelijk naar het oosten, maar nadat de noordoost passaat was opgepikt konden de meeste boten een zuidwestelijke koers voorliggen.

De drie achterblijvers, de vrouwenboot Amer Sports Too, Djuice Dragons en SEB, hadden alle met averij te kampen. De vrouwenboot met de Nederlandse Klaartje Zuiderbaan als stuurvrouw zag al bij de start een spinnaker aan flarden gaan, maar had binnen enkele minuten een andere 'spi' gehesen. De vrouwen weten voorlopig al twee boten achter zich: Djuice Dragons en SEB.

Deze worden gekweld een gescheurd onderdeel (headboard car) in de masttop waaraan de nok van de zeilen wordt bevestigd. SEB zag kans tijdens een korte stop op een eilandje bij Madeira dat onderdeel te vernieuwen, maar verlijerde naar de Afrikaanse kust in een wanhopige zoektocht naar wind. Navigator Marcel van Triest vond inderdaad wind, maar zat al zo oostelijk dat de SEB met schipper Gunnar Krantz tussen de Kaapverdische eilanden en het Afrikaanse vasteland door moest varen.

Djuice Dragons met schipper Knut Frostad en als conavigator Wouter Verbeek worstelt met hetzelfde euvel als de SEB, waardoor bij iedere zeilwisseling er een man in de torenhoge mast moet.

De situatie aan kop is fascinerend. De boten, waarvan de meeste zijn ontworpen door Bruce Farr, zijn al sinds de editie van 1993/'94 open zestigvoeters met maar heel weinig mogelijkheden om in gewicht en maten te variëren en blijken gelijkwaardig evenals de bemanningen.

Tussen nummer één, het Duitse Illbruck en nummer vijf, Amer Sports One, zit ruim twee weken na de start en bijna vierduizend mijl onafgebroken wedstrijdzeilen amper zeventig mijl verschil. Dikwijls hebben de opvarenden elkaar binnen gezichtsbereik. Soms zelfs schrikken ze bij het ochtendgloren als ze op vijftig meter afstand de contouren van een concurrent zien opduiken.

De Assa Abloy met schipper Roy Heiner ligt op slechts achttien mijl van de leider op de tweede plaats. De boten koersten gisteren naar het westen waar afgelopen nacht het eiland Fernando de Noronha aan bakboord moest worden gepasseerd.

Het volgende waypoint is het duizend mijl zuidelijker gelegen eiland Trinidade. Na ronding hiervan is de weg vrij naar Kaapstad. De verwachting is dat het traject tussen de twee Braziliaanse eilanden als scherprechter zal fungeren. De wind is zuidoostelijk. Dat dwingt de navigatoren iedere verandering in het weer nauwkeurig te interpreteren en antwoord te vinden op de vraag welke koers het gunstigst is.

Meer over