Heineken verkoopt minder door kou, crisis en conflicten

Asia Pacific Breweries, de brouwerij in Singapore waar Heineken vorig jaar een harde overnamestrijd over voerde, heeft in de eerste helft van het jaar 10 procent meer omzet gemaakt. De winst in Singapore steeg zelfs 20 procent.

AMSTERDAM - Daarmee hielp de nieuwe aanwinst het concern een beetje door een moeilijk eerste halfjaar heen.

Overal elders zat de klad erin door koud weer, stagnerende economieën en conflicten in een aantal landen. Dat bleek uit de cijfers die Heineken woensdag naar buiten bracht.

Asia Pacific Breweries groeit als kool. In het tweede kwartaal steeg de afzet van Tiger, het eigen biermerk van het bedrijf, met 40 procent. Bij andere opkomende markten, die de helft van de omzet van het concern opleveren, was de toestand minder florissant. Nigeria, China, Mexico en Brazilië groeiden trager.

Heineken constateert ook in steeds meer landen last te hebben van 'onrust en conflicten'. Topman Jean-François van Boxmeer: 'We hadden in Egypte een goed eerste halfjaar, maar we verwachten een veel mindere in de tweede helft van het jaar.' Heineken heeft zes brouwerijen in Egypte waar 2.200 mensen werken. Vorige week werden de bedrijven nagenoeg stilgelegd, deze week is het werk weer begonnen. Maar omdat veel toeristen Heinekens bier (met merken als Fayrouz en Birell) drinken, verwacht het bedrijf er de komende maanden slechte zaken te doen.

In de oude markten Europa en Noord-Amerika speelde het weer op, met maandenlange kou in het voorjaar. Bovendien zijn de consumenten er terughoudend. Het biervolume in West-Europa ging met 8 procent omlaag, Heineken met 9 procent.

De geconsolideerde omzet groeide 7 procent naar 9,354 miljard euro, vooral doordat APB voor het eerst geheel in de cijfers is opgenomen. Zonder dergelijke overnames kromp de omzet met 3 procent. De geconsolideerde bedrijfswinst (vóór belasting en rentebetalingen op leningen) steeg 15 procent naar 1,327 miljard euro. Zonder APB en andere overnames daalde dit winstcijfer met 2 procent. Onderaan de streep resteerde een nettowinst van 639 miljoen euro, 17 procent minder dan vorig jaar in dezelfde periode.

undefined

Meer over