Heineken stort zich op Birma

Heineken is voorzover bekend het eerste grote Nederlandse bedrijf dat gaat investeren in Birma. Maandag maakte het bedrijf bekend een brouwerij te zullen bouwen in het Zuidoost-Aziatische land, vlakbij hoofdstad Rangoon.

AMSTERDAM - Daarmee profiteert Heineken als een van de eerste Europese bedrijven van de nieuwe openstelling van Birma. De Europese Unie verbood tot voor kort zakendoen met het land, omdat de mensenrechten er op grote schaal werden geschonden. Maar nadat de militaire machthebbers in 2012 verkiezingen hadden georganiseerd en de macht hadden overgedragen aan een burgerregering, werden de sancties al snel buiten werking gesteld. Op 30 april jongstleden liepen ze definitief af. Er geldt alleen nog een wapenembargo.

Heineken gaat samen met de Birmese onderneming ABC een brouwerij bouwen. ABC is een bedrijf waarin zakenman Aung Moe Kyaw de dienst uitmaakt. Kyaw is groot in de lokale markt voor sterke drank.

Heineken verwerft 57 procent van de aandelen van de nieuw te bouwen brouwerij, die 60 miljoen dollar (46 miljoen euro) gaat kosten en een capaciteit krijgt van een miljoen hectoliter. Dat is ongeveer de helft van wat de Birmezen nu aan bier drinken. Maar, zegt Heinekens woordvoerder: 'Die markt groeit heel snel, met meer dan 10 procent per jaar.' In Birma wonen 60 miljoen mensen die gemiddeld drie liter bier per jaar drinken. In omliggende landen ligt de consumptie tien tot twaalf keer zo hoog. 'Het is een land met een grote bevolking, sterke economische groei, groeiende middenklasse en een stabiele politiek. En het is er lekker warm. Dat betekent dat de biermarkt er fors gaat groeien.'

In de jaren negentig besloot Heineken ook al te investeren in Birma. Het concern was zelfs al begonnen met de bouw van een brouwerij, toen het in 1996 onder druk van vooral Amerikaanse demonstranten tegen het militaire bewind in Birma besloot zich uit dat land terug te trekken. Een paar maanden later volgden de Europese sancties tegen het land.

Heineken is niet de eerste brouwer die in het land investeert. Eerder al maakte het Deense Carlsberg (ook al in 1996 vertrokken) bekend er te gaan brouwen. Ook Carlsberg heeft een lokale partner en wel een waarin een oude bekende van Heineken een groot belang heeft: Charoun Sirivadhanabhakdi, de Thaise drankenkeizer die vorig jaar een harde strijd uitvocht met Heineken om het bezit van de Singaporese brouwersgroep APB. Heineken won dat gevecht.

Het zijn vooral voedsel- en drankconcerns die naar Birma gaan. In het najaar van 2012 kondigden de beide cola-giganten Coca en Pepsi al aan er te zullen investeren. Starbucks, Kentucky Fried Chicken, Krispy Kreme, Dunkin' Donuts, Pizza Hut en McDonald's: ze gaan allemaal naar het pas ontkluisterde land.

Japanse autofabrikanten waren er al snel om dealerschappen te openen. Onlangs maakte Ford bekend hetzelfde te zullen doen. In februari maakte Birma bekend dat buitenlandse bedrijven in de laatste negen maanden van vorig jaar voor 794 miljoen dollar in het land hebben geïnvesteerd. De helft hiervan komt uit China.

undefined

Meer over