Heineken neemt belang in Duitse brouwer Karlsberg

De bier- en groothandelsdivisie van het Duitse Karlsberg komt voor 45 procent in handen van Heineken en de Duitse Schörghuber-Groep....

In de biedingsstrijd moest Heineken het opnemen tegen het Britse Scottish & Newcastle en tegen South African Breweries (SAB). Karlsberg, niet te verwarren met het Deense Carlsberg, heeft als hoofdmerk Karslberg Urpils en maakt furore met het hippe bier Desperados. Het concern heeft 2350 werknemers en twee brouwerijen: in Hamburg en in Koblenz. De Franse activiteiten van de Karlsberg Gruppe (bier, vruchtensappen, dienstverlening) vallen niet onder het contract.

Het bedrijf verkoopt 3,9 miljoen hectoliter bier per jaar en 0,4 miljoen hectoliter andere dranken. Karlsberg noemt zich marktleider in Saarland en Rijnland-Palts.

Groeien in de Duitse biermarkt is interessant én lastig. Duitsers drinken 105 miljoen hectoliter bier per jaar, maar de markt is verdeeld onder meer dan 1270 brouwerijen.

Meer over