Heineken mag belang in Pools bedrijf van beurscommissie niet uitbreiden; Grolsch doet laatste buitenlandse brouwerij van de hand

Grolsch en Heineken leden gisteren gevoelige verliezen op de belangrijke Poolse biermarkt. Grolsch maakte bekend dat het zijn belang in de Poolse brouwerij Brewpole/Elbrewery vrijwillig van de hand doet....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Terwijl andere bierbrouwers de buitenlandse expansie zoeken, verkoopt Grolsch met Elbrewery zijn laatste belang in een buitenlandse brouwerij. Eerder stootte de brouwer zijn belangen in Engeland (Ruddles Breweries) en Duitsland (Wicküler) al af.

Dat Grolsch van het Poolse belang af wil, heeft vooral strategische redenen, aldus woordvoerder C. Dubbeldam van Grolsch. De internationale bedrijfsstrategie zou zijn veranderd sinds Jacques Troch in november vorig jaar Paul Groen als bestuursvoorzitter opvolgde. In het buitenland heeft Grolsch zijn zinnen nu gezet op verkoop van het eigen merk, dat momenteel in 45 landen wordt verkocht.

Voordien was de strategie juist gericht op participatie in buitenlandse bierbrouwerijen, inclusief de productie van lokale merken. Het verkopen van het minderheidsbelang is de eerste belangrijke beslissing van Troch. Kort voor zijn benoeming maakte Grolsch al bekend dat het bedrijf de Britse brouwerij Ruddles had verkocht.

Het 25-procentsbelang wordt overgenomen door de twee Australische partners van Grolsch, die de overige 75 procent in Elbrewery al bezitten. 'We hadden geen uitzicht op een meerderheidsbelang, omdat onze partners geen afstand wilden doen van hun aandelen. De dure investeringen in Elbrewery wilden we echter vanuit een meerderheidspositie beoordelen', verklaart Dubbeldam de verkoop.

Niet bekend

Volgens Grolsch is de verkoop niet ingegeven door matige resultaten in Polen. 'Elbrewery maakt nog steeds winst.' Toch daalde in 1997 de winst, vooral door de zware investeringslast in Polen.

'Maar bij de beslissing tot verkoop heeft dat eigenlijk geen rol gespeeld. We zijn wel sterk gericht op het boeken van betere resultaten. Van belang was vooral dat we in Polen zeggenschap wilden hebben', zegt Dubbeldam.

De Poolse biermarkt is voor buitenlandse brouwerijen aantrekkelijk. Polen drinken weliswaar veel alcohol, maar met vijftien miljoen hectoliter per jaar gaat er relatief weinig bier door hun kelen. Bier is er een groeimarkt.

De laatste jaren hebben brouwerijen als Carlsberg, South African Breweries en Bitburger zich in de strijd gemengd. Niettemin is Grolsch in Polen het meest verkochte buitenlandse biermerk, al gaat het voor de vaak prijzige buitenlandse merken om marginale marktposities.

Ook Heineken verkoopt bier in Polen. Kon Grolsch het belang niet uitbreiden door de opstelling van de mede-aandeelhouders, Heineken mag zijn belang in de Poolse bierbrouwer Zywiec niet uitbreiden op gezag van de Poolse commissie voor toezicht op het effectenverkeer. Zywiec is de tweede brouwerij van het land, na Elbrewery.

Heineken wilde fors investeren in Zywiec en wenste daarom zijn belang in het bedrijf uit te breiden van 31,8 procent naar 75 procent. Heineken mag van de commissie echter niet verder gaan dan 49,9 procent.

De beslissing kwam voor Heineken als een donderslag bij heldere hemel. Eerder had de monopoliecommissie geen bezwaar tegen de overname geuit.

Niet bekend

De koers van het aandeel Grolsch steeg gisteren op de Amsterdamse effectenbeurs met één gulden naar 55 gulden. Heineken maakte het nieuws nabeurs bekend.

Meer over