Heineken heeft last van de kou

AMSTERDAM - Heineken heeft het eerste kwartaal in West-Europa 8,6 procent minder bier verkocht. In Centraal- en Oost-Europa was dat 3,7 procent. Dat kwam voor een groot deel door het koude weer, stelt het bierconcern. Maar ook in Afrika ging de verkoop omlaag, 4,6 procent, en daar had de winter niets mee te maken.

Als alle bedrijfsovernames buiten beschouwing worden gelaten, verkocht Heineken wereldwijd 4,7 procent minder bier. Dankzij die overnames - vooral die van het Singaporese APB - kon het concern toch een groei van de bierverkoop noteren van 5,8 procent.

Volgens financieel topman René Hooft Graafland heeft Heineken geen marktaandeel verloren. Met andere woorden: de biermarkt is wereldwijd in elkaar gezakt. De redenen daarvoor zijn divers. Kou in Europa en Amerika. Economische slapte vooral in Europa. Maar ook in Nigeria, waar de verkoop zo'n 5 procent daalde. In Nederland ging de btw omhoog, in Frankrijk de accijns en in Rusland werden kiosken drooggelegd.

Heinekens omzet steeg met 8,1 procent naar ruim 4 miljard euro, maar zonder de overname van APB zou er nauwelijks groei zijn. De winst steeg wel, van 166 miljoen naar 227 miljoen euro. De verwachtingen voor 2013 werden naar beneden bijgesteld.

undefined

Meer over