Hebben de buren ook een ladder?

Via Peerby kun je spullen lenen of huren van iemand in de buurt. Zelf aanschaffen wordt zo overbodig en je hebt ook nog eens contact met elkaar. Goedkoop, sociaal en duurzaam.

Vaak klinkt de klacht dat het voor beginnende bedrijven door de crisis lastig is startkapitaal te krijgen voor hun plannen. Niet voor Peerby. Sinds bedenker, medeoprichter en baas Daan Weddepohl (32) zo'n anderhalf jaar geleden op het idee kwam 'iets met een tool voor buurtcommunicatie' te gaan doen, zijn investeerders graag bereid de portemonnee te trekken. Het begon met een bijeenkomst bij het innovatiecentrum Syntens, waarna het Agentschap van het ministerie van Economische Zaken een innovatiesubsidie verleende. Vervolgens was er het Founder Institute, dat vanuit Silicon Valley schaalbare, duurzame (internet)initiatieven steunt. De Stichting Doen zag ook wel iets in het digitale buurtproject, net als Rockstart, een Nederlandse 'accelerator' die veelbelovende initiatieven verder helpt. Bij een zogeheten demo day van Rockstart waar Peerby zich presenteerde, zat blijkbaar Sanoma in de zaal. Vorige week werd bekend dat de investeringspoot van het mediabedrijf - de uitgever van onder meer Donald Duck en Libelle en eigenaar van NU.nl en SBS - geld steekt in het Amsterdamse bedrijfje. Afgelopen september stonden ze in New York op het podium met Bill Clinton om een prijs op te halen in de Green Challenge van het Clinton Initiative. De tweede prijs weliswaar, maar toch goed voor 125 duizend dollar.

Je kunt slechter beginnen.

'Het beste is om zo veel mogelijk over je idee te praten', zegt Weddepohl. 'Want toen ik erover begon, vertelde de een over Syntens, via een ander hoorde ik van dat Founder Institute en zo ging het met Rockstart ook. De meeste mensen houden hun idee zo geheim mogelijk, uit angst dat iemand anders ermee aan de haal gaat. Dat is de beste manier om het nooit van de grond te krijgen. Het idee moet ook wel heel spectaculair zijn, als mensen vijf jaar van hun leven alles willen geven om het werkelijkheid te laten worden. Want daar komt het op neer als je er ook echt een bedrijf mee wilt beginnen.'

Peerby (spreek uit: peerbaai, een samentrekking van 'a peer nearby', iemand in de buurt) brengt mensen die iets nodig hebben in contact met mensen in de buurt die dat willen uitlenen of verhuren. Het maakt niet uit wat, maar in de praktijk blijkt het tot nu toe vooral te gaan om relatief dure spullen die niet vaak worden gebruikt. Bijvoorbeeld boormachines, die gemiddeld in hun leven maar 12 tot 13 minuten worden gebruikt. En ladders, barbecues, fietsen, auto's, partytenten, koffers, hogedrukreinigers en ga zo maar door. Een Peerby-lid zet de vraag met toelichting op de site, een ander Peerby-lid in de buurt kan het uitlenen of verhuren. Het werkt, zegt Weddepohl. 'Gisteravond sprak ik iemand die net om een terrasverwarmer had gevraagd. Nog terwijl we aan de lijn waren, werd er al eentje aangeboden.'

Contact in de buurt

Peerby is zodoende praktisch, goedkoop, sociaal en duurzaam, zegt de bedenker. 'Je hebt relatief snel wat je nodig hebt, voor weinig of geen geld. Je ontmoet iemand in de buurt als je de spullen ophaalt en terugbrengt. En je hoeft het niet te kopen. Eenachtste van de CO2-uitstoot is gerelateerd aan het produceren en consumeren van producten.

'Ik wilde eigenlijk iets beginnen voor contacten in de buurt, tot ik via de TED-bijeenkomsten hoorde van What's mine is yours, het boek van Rachel Botman over collaborative consumerism. Dat gezamenlijk gebruiken van spullen heb ik gecombineerd met het oorspronkelijke plan. Zo zie je maar weer dat het niet alleen om het idee gaat, maar vooral ook om de uitvoering. Mark Zuckerberg (oprichter Facebook, red.) heeft vriendschap niet uitgevonden. Hij heeft de sociale netwerken niet uitgevonden. Maar hij kwam wel op het juiste moment met het juiste platform.'

Er zijn wel diensten als Peerby, een soort Marktplaatsen waar je ook dingen kunt huren. Die aanbodkant werkt in dit geval niet, zegt Weddepohl. 'Mensen zetten hun huisraad niet online te huur of te leen. Daarom hebben wij het omgedraaid, en de vraag centraal gesteld. Dat werkt wel. We vragen mensen ook te vertellen waarom ze iets nodig hebben. Dan lees je bijvoorbeeld bij de vraag naar een boormachine dat ze bezig zijn met de kinderkamer omdat er een kleintje op komst is. '

Lenen populairst

Inmiddels hebben duizenden mensen zich (gratis) ingeschreven op Peerby, vooral in de grote steden. Het initiatief begon in Amsterdam, waar Peerby ook gevestigd is, aan de Herengracht, in een pand dat gedeeld wordt met andere 'coole start-ups'. Volgens de oprichter zijn er inmiddels ook gebruikers in steden als Rotterdam, Den Haag en Nijmegen.

Weddepohl had gedacht dat mensen vooral dingen zouden gaan verhuren, maar tot nu toe blijkt (uit)lenen het populairst. 'Dat belangeloos helpen appelleert blijkbaar aan de menselijke wens om nodig te zijn. Het geeft een goed gevoel. Je wordt ook helemaal vrolijk van de verhalen die je hoort en leest. Of er al romances zijn? Geen idee. We weten in elk geval van één jongen en meisje die elkaar nog een keer ontmoet hebben. Die zijn elkaar wellicht nog andere dingen gaan uitlenen', zegt Weddepohl.

Dat (uit)lenen is duurzaam en sociaal, maar doorkruiste wel de plannen van Weddepohl. Er moet tenslotte geld worden verdiend. 'Althans, genoeg om het bedrijf draaiende te houden. Het idee was aanvankelijk om een klein percentage van het huurbedrag te vragen. Of dat je de spullen die je verhuurde via ons kan verzekeren. Er wordt vooral geleend, waardoor onze omzet nu nul euro bedraagt.

'Daarom denken we nu aan dingen als dat je een bedankje kan sturen via ons. Een kaartje of een flesje wijn. Wat Sanoma met ons wil? Traditionele mediabedrijven worden door de teruglopende advertentie-inkomsten steeds minder verspreiders en uitgevers en gaan zich richten op groepen en gemeenschappen. Daar passen wij wel in. Reclame? Als het niet storend is en bij ons past, kan het goed. Dat je ziet of hoort dat bij de doe-het-zelfwinkel om de hoek schroeven in de aanbieding zijn, als je om een boormachine hebt gevraagd.'

Het geld van Sanoma wordt gestoken in het verbeteren van de website en in het ontwikkelen van een mobiele app. Intussen kijken gebruikers van het eerste uur ook al op Peerby om te kijken of er nog iets te beleven valt in de buurt. De overheid zou het bedrijfje ook kunnen gebruiken om vraag en aanbod voor zorg in de buurt bij elkaar te brengen. 'Dan zouden we we weer terug zijn bij mijn oorspronkelijke idee: een hulpmiddel voor buurtcommunicatie', zegt Weddepohl. Maar goed, laten we eerst het lenen en huren van spullen maar regelen. Dat is voorlopig voldoende uitdaging.'

Bedrijf Peerby

Waar Amsterdam

Sinds 2011

Aantal werknemers 7

Omzet 0 euro

Profiel

undefined

Meer over