Video

Hannah (9) legt CEO van McDonald's op de grill

Hoewel de meeste kinderen gek zijn op een uitstapje naar McDonald's, heeft de 9-jarige Hannah Robertson de tactieken van de fastfoodketen al lang achterhaald. Tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersmeeting in Oak Brook vuurde ze afgelopen donderdag enkele hete vragen af op CEO Don Thompson, die zijn tijd nam om Hannah van een antwoord te dienen.

De 9-jarige Hannah Robertson. Beeld Videostill YouTube
De 9-jarige Hannah Robertson.Beeld Videostill YouTube

'Wat me niet eerlijk lijkt, is dat grote bedrijven kinderen in de val proberen te lokken door speelgoed en tekenfilmfiguren te gebruiken om hen zo dingen te laten eten die niet goed zijn voor hen. Als ouders hun kroost niet leren wat gezond is, geloven ze waarschijnlijk dat junkfood goed is omdat het lekker smaakt', stak de 9-jarige Robertson van wal.

'Samen met mijn moeder (die als lid van een advocatengroep was uitgenodigd op de vergadering) maak ik video's om kinderen te tonen dat gezond eten ook leuk en 'yummy' is. We leren hen dat fruit en groenten kinderen gezonder, slimmer en gelukkiger maken, want dat is de waarheid.'

'Geen junkfood'
Hoewel we zouden denken dat de CEO van een gigantische keten als McDonald's een vraag van een kind zou negeren, nam Don Thompson toch zijn tijd om Hannah van een antwoord te dienen: 'Eerst en vooral, we verkopen geen junkfood, Hannah', begint hij. 'Mijn kinderen aten ook McDonalds's toen ze zo oud waren als jij en mijn zoon, die hier vandaag ook is, was een voetbalspeler. Samen kookten we ook regelmatig en we aten eveneens veel fruit en groenten.'

Verder legde Thompson nog uit dat McDonalds's ook gezonde zaken aanbiedt, zoals een appel in de Happy Meals en een salade voor 1 euro.

McDonald's-CEO Don Thompson. Beeld ap
McDonald's-CEO Don Thompson.Beeld ap
Meer over